Analyses

De analyses van ING Markets bestaan uit: technische analyses, fundamentele analyses en het laatste Sprinter nieuws.

  • Alle
  • Technische analyse
  • Beurs vandaag
  • Fundamentele analyse
  • Nieuws

Fundamentele analyse

Adyen

Betalingsverwerker Adyen heeft een sterke onlinepositie opgebouwd door innovatieve producten en een aantrekkelijke kostenstructuur voor klanten. Ten tijde van corona profiteerde het bedrijf van de groeiversnelling in onlinebetalingen. Ondanks de terugval post-corona is Adyen goed gepositioneerd om verder te profiteren van de trend van fysieke naar onlinebetalingen, maar de aanvankelijke groeidoelstellingen zijn minder realistisch. Na wat druk van beleggers heeft het bedrijf daarom de groeiverwachtingen neerwaarts - maar realistischer - bijgesteld en geeft het meer inzicht in de verwachtingen op de kortere termijn. Niettemin biedt het ‘unieke’ platform, waarmee Adyen zich onderscheidt van concurrenten, nog voldoende groeipotentie. Dit is ook terug te zien in de waardering, die ruim hoger is dan die van concurrenten.

Lees meer

Fundamentele analyse

Carrefour

De prestaties in de traditioneel zwakke landen en segmenten vielen ditmaal mee. Ook toont Carrefour daadkracht door onderdelen in minder presterende regio’s af te stoten. Misschien kan het bedrijf ook snel een oplossing vinden voor de Franse hypermarkten, zodat het zelfstandig de boel weer op de rit kan krijgen en niet meer over zijn schouders moet blijven kijken voor de volgende overnamepoging. Carrefour verwacht dit jaar een kleine groei van de EBIT, de operationele winst en de vrije kasstroom.​​​​​

Lees meer

Fundamentele analyse

Apple

Apple combineerde een solide kwartaal met een ijzersterke outlook: tweecijferige groei voor de iPhone en sterke diensten maken het bedrijf veerkrachtig, ondanks druk in China en hogere kosten. Apple blijft een premium groeiverhaal, gedreven door hardware én diensten, een krachtige cocktail voor het feestdagenseizoen.

Lees meer

Fundamentele analyse

Amazon.com

​​​Amazon laat zien dat het niet alleen retail, maar ook cloud en AI serieus op de kaart zet. Clouddienst Amazon Web Services (AWS) herpakt het momentum met de sterkste groei sinds 2022, terwijl AI-producten zoals Bedrock en Rufus strategische pijlers worden. Wel blijven margedruk door hoge investeringen en juridische kosten een risico. Amazon is een lange-termijn-AI- en cloud-verhaal – al doe je vele andere takken zoals de reclametak dan eigenlijk tekort – en vereist geduld en risicotolerantie. Het koersverloop is grillig en vaak resulteren de kwartaalcijfers in een tweecijferige koersbeweging. In het geval van de Q3-cijfers is deze omhoog.

Lees meer

Fundamentele analyse

Anheuser-Busch InBev

Anheuser Busch Inbev (AB InBev) verraste met een sterke winst en hogere marges, ondanks tegenvallende volumes en omzet. Het grote aandelen-inkoopprogramma en de schuldreductie tonen vertrouwen in de financiële positie. Toch blijft structurele zwakte in China en Brazilië een risico. Voor beleggers is dit een gemengd, maar licht positief signaal: winstgevendheid en kapitaalallocatie zijn sterk, maar volumetrends moeten verbeteren om een echte herwaardering te ondersteunen. De sector ligt door de volumedalingen al langer onder druk: het lijkt er toch echt op dat de trend van minder alcoholconsumptie doorzet. Heel positief is dat het concern voor $6 mld aan aandelen gaat inkopen en ook obligaties gaat inkopen. Het concern heeft de schuldhuishouding weer op orde en kan – nu dit weer mag – de balans gaan optimaliseren, nu het kopen van alcohol-producerende bedrijven trendmatig geen goede beslissing lijkt.

Lees meer

Fundamentele analyse

Heineken

Heineken presenteerde veel cijfers met een min ervoor, dat is geen goed teken. Toch vielen sommige cijfers mee. De omzet daalde bijvoorbeeld minder hard dan verwacht, net als de volumes. Het concern houdt vast aan de bandbreedte voor de operationele-winstverwachting voor dit jaar, maar deze zal waarschijnlijk wel uitkomen aan de onderkant van de bandbreedte van 4-8%.

Lees meer

Fundamentele analyse

L'Oreal

​​Na de cijfers van enkele concurrenten was er hoop dat ook L’Oréal positief kon verrassen. Helaas was het tegenovergestelde waar. Vrijwel alle divisies en regio’s presteerden onder de verwachting van analisten. Er was een hoopvolle dissonant, namelijk Noord-Azië, maar deze kon het slechte opmaakklimaat in de VS niet verbeteren. Het wachten is voorlopig op betere tijden.

Lees meer

Fundamentele analyse

Coca-Cola

​​​​Consumenten blijven de producten van Coca-Cola kopen, ondanks hogere prijzen. Het marktaandeel groeide, mede dankzij een breder assortiment zoals suikervrije frisdranken, sportdranken en water. Ook kleinere verpakkingen, zoals kleine flesjes en blikjes, droegen bij aan de groei. Coca-Cola laat zien dat het prijsverhogingen kan blijven doorvoeren zonder klanten te verliezen, al groeiden de volumes in het afgelopen kwartaal maar met 1%. Dit bevestigt de sterke positie van het merk, zelfs in een uitdagende markt.

Lees meer

Fundamentele analyse

Unilever

Unilever levert solide groei met resultaten die boven verwachting waren, ondanks druk van valuta’s en desinvesteringen. De strategische focus op de divisies Beauty & Wellbeing en Personal Care werpt zijn vruchten af, terwijl de geplande afsplitsing van de ijsdivisie de margestructuur moet verbeteren. Wel gaat het afstoten iets langer duren door de sluiting van Amerikaanse overheidsdiensten.

Lees meer