PayPal
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US70450Y1038 | USD | 14 | 0 | Sustainable | Financial Services |
PayPal is een van de grootste bedrijven op het gebied van online betalingssystemen. Ten tijde van de coronapandemie profiteerde het bedrijf van de sterke toename in onlinebetalingen. Post-corona bleek echter dat het groeitempo van deze trend niet duurzaam was; de omzetgroei viel behoorlijk terug. De koers maakte hierop een vrije val en het aandeel kent nu een vele malen lagere waardering dan tijdens de coronaperiode. Nadat het in de eerste jaren na de beursgang (2015) inzette op een snelle groei van het aantal gebruikers, heeft PayPal de strategie nu meer toegespitst op bestaande klanten (hogere activiteit per klant). Samen met een grotere focus op ‘unbranded payments’ (het verwerken van betalingen achter de schermen), moet de gewijzigde strategie het bedrijf weer terugbrengen naar hogere groeipercentages. Dit heeft echter tijd nodig en ondertussen liggen er genoeg risico’s op de loer, zoals toenemende concurrentie.
Platform voor onlinebetalingen
PayPal is een relatief jonge speler (opgericht in 1998, overgenomen door eBay in 2002 en uiteindelijk afgesplitst in 2015) op het gebied van online betalingssystemen. Het bedrijf heeft samenwerkingscontracten met bijna alle grote betaalkaart-uitgevende partijen zoals Visa, Mastercard, Discover en Alibaba. Maar ook partijen zoals Uber en Vodafone werken samen met PayPal. De belangrijkste bron van inkomsten zijn de opbrengsten uit transacties (90% van de omzet). De rest van de omzet komt uit services als wisselkoersen, rente-inkomsten op rekeningen en licentie-inkomsten van PayPal-branded credit cards. Ruim de helft van de omzet wordt in de VS gerealiseerd, de rest daarbuiten.
Focus met name op onlinebetalingen
Via de netwerken van Visa en Mastercard is het al jaren mogelijk om relatief eenvoudig wereldwijd betalingen te doen. Met de opkomst van internet(winkelen) ontstond de behoefte om nog makkelijker en goedkoper online kleine betalingen te doen. PayPal sprong daar als een van de eerste bedrijven succesvol op in. Door een goed alternatief in de vorm van iDEAL heeft PayPal in Europa minder succes. PayPal is geen directe concurrent van creditcardbedrijven, aangezien het grootste deel van de transacties tussen particulieren onderling is. Het bedrijf heeft ruim 400 miljoen actieve rekeningen.
Prima eerste kwartaal
- PayPal rapporteerde over het eerste kwartaal een ruim hoger dan verwachte aangepaste winst (+23% jaar op jaar, joj) en een beter dan verwachte transactie-marge (een belangrijke maatstaf voor de winstgevendheid van de betalingsactiviteiten) van 47,7%.
- Onderliggend viel de groei in betalingen van de eigen betalingsmethode wat tegen, maar was gecorrigeerd voor kalendereffecten in lijn met Q4 (+6% joj). De inkomsten uit ‘value-added services’ waren verder ruim beter dan verwacht (10% van de omzet).
- De outlook voor 2025 werd gehandhaafd, met onder meer een winst per aandeel van $4,95 tot $5,10 per aandeel (6 tot 10% groei joj) en groei in winst uit transacties van 4 tot 5%.
Transitie naar nieuwe strategie verloopt met ups- en downs
Een prima kwartaal, waarbij zowel de winst als transactie-marge boven verwachting was. Dit sterkt dat het vertrouwen in het tot wasdom brengen van de nieuwe strategie (die meer inzet op de betalingsverwerking, in plaats van de groei van de eigen betaalmethode en die ook meer focust legt op bestaande klanten). Toch blijft de transitie met de nodige ups- en downs verlopen, waarbij ditmaal de groei van de betalingen van de eigen betaalmethode wat tegenviel. Het aandeel wordt behoorlijk veel lager gewaardeerd dan het gemiddelde van de subsector (betaaldienstverleners) en het eigen historische gemiddelde, maar kent dan ook lagere groeivooruitzichten dan voorheen.
Kansen
- De nieuwe strategie van PayPal om meer in te zetten op bestaande gebruikers lijkt een goede keuze te zijn, nu het doorzetten van de sterke groei in gebruikers na de beursgang- en ten tijde van corona lastig is gebleken.
- In het kader van de strategie weet PayPal de laatste tijd interessante strategische samenwerkingen aan te kondigen, met onder meer Adyen en Fiserv.
- Naast het aanbieden van de bekende betaaloplossing, zet het bedrijf meer in op ‘unbranded payments’ (verwerken van betalingen achter de schermen) via onder andere Braintree en daarnaast ook andere producten, zoals Venmo. Dit biedt diversificatievoordelen.
Risico's
- In Europa is PayPal veel minder succesvol door goede alternatieven (bv. iDEAL).
- Financiering aan het MKB is interessant vanuit inkomsten-perspectief, maar brengt risico’s met zich mee, zo moest er recent een voorziening worden getroffen door toenemende verliezen op deze leningen.
- De onlinemarkt waar PayPal zich bevindt is onderhevig aan de nodige concurrentie. PayPal heeft een sterke positie hierin, maar moet wel in toenemende mate concurreren om marktaandeel.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Alexander van Woerden en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op