Volkswagen
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0007664039 | EUR | 4.9 | 6.33 | Responsible | Automobiles |
De cijfers over het afgelopen kwartaal waren ronduit slecht. De resultaten werden vooral geraakt door eenmalige kosten, zoals de afwaardering van auto’s op transport naar de VS. Toch houdt Volkswagen vast aan de jaarvoorspelling, maar waarschuwt wel dat handelsbeperkingen, meer concurrentie en strengere (en lossere) emissieregels de resultaten naar de onderkant van de verwachting kunnen drukken. Redelijk optimistisch; veel bedrijven laten de outlook los omwille van dezelfde redenen.
Duitse autogigant
Volkswagen is de grootste autoproducent in Europa met merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat en uiteraard de modellen onder de Volkswagen-naam, waarbij de focus waarschijnlijk gaat liggen op de modellen ID3, ID4, enzovoort. Het is ook actief in de financiële dienstverlening en in het leasen en verhuren van auto’s. Daarnaast is de groep voor bijna 90% eigenaar van de beursgenoteerde vrachtwagendochter Traton, met daarin de Scania- en MAN-belangen die eerder onder de Volkswagenvleugels zaten. Het concern behaalde in 2024 een omzet van bijna €324 mld.
Slecht kwartaal, maar Volkswagen houdt vast aan de outlook voor het hele jaar
- Volkswagen heeft een wisselvallige start van 2025 gemaakt, waarbij het eerste kwartaal werd gekenmerkt door een sterke focus op kostenbeheersing.
- In het afgelopen kwartaal werd een omzet van €77,6 mld gerealiseerd, wat neerkomt op een stijging van 2,8% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. De analistenconsensus ging uit van €78,23 mld.
- Het bedrijfsresultaat van €2,9 mld in het eerste kwartaal betekent een daling van 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De consensus was €3,48 mld. De bijbehorende operationele marge kwam uit op 3,7%. Dit was vorig jaar nog 6%. De analistenconsensus ging uit van 4,8%.
- De kasstroom was met €0,8 mld negatief in de Automotive-divisie. Volkswagen verkocht 2,1 mln voertuigen in het eerste kwartaal, bijna 1% meer dan in het eerste kwartaal van 2024.
- Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar 5% hoger zal uitvallen dan in 2024. Het operationele rendement op de omzet zal naar verwachting tussen de 5,5 en 6,5% liggen. Dit is exclusief de impact van de onlangs aangekondigde importheffingen; er is nog te veel onduidelijk om te kunnen berekenen hoeveel dit gaat kosten.
- Volkswagen voorspelt voor het hele jaar een operationeel rendement aan de onderkant van de range van 5,5% tot 6,5%. Eerder werd ook al 5,5% tot 6,5% verwacht. Opvallend, veel concurrenten trekken de hele outlook in. De analistenconsensus gaat uit van 5,51%. Het verwacht verder een omzetstijging van 5%, net als in een eerder stadium.
- De kasstroom in de Automotive-divisie zal naar verwachting tussen de €2 en 5 mld bedragen. Op basis van de ontwikkelingen in de periode tot en met 28 april 2025 verwacht Volkswagen dat de outlook aan de onderkant van de bandbreedtes zal vallen.
Waardering heel erg laag
Volkswagen is op de huidige koers van €96 verhandelbaar tegen bijna 5 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. Dat is ongeveer even duur (goedkoop) als de Duitse concurrenten. Het dividendrendement is met bijna 6,5% iets hoger dan het sectorgemiddelde. Omdat Volkswagen zich gaat richten op elektrische voertuigen, maken we een vergelijking met de trendsetter op dat gebied, Tesla. Die noteert bijna 100 de getaxeerde winst.
Kansen
- Volkswagen heeft een sterke productlijn in vrijwel iedere prijsklasse.
- Het bedrijf benut schaalvoordelen door platforms en componenten te delen tussen zowel merken als modellen.
- Volkswagen geniet van een goede geografische positionering: het is wereldwijd aanwezig en heeft een grote blootstelling aan groeimarkten, zoals China.
Risico's
- Volkswagen heeft geen al te beste reputatie op het vlak van deugdelijk bestuur en transparantie. Aandeelhouders stonden in het verleden dikwijls niet erg hoog op het prioriteitenlijstje. De reputatie van het concern als voorloper op technisch gebied heeft een stevige knauw gekregen door het dieselschandaal, waarbij emissievoorschriften bij 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd werden geschonden.
- De groeiende groep Chinese autofabrikanten die tegen lage kosten produceert, kan er op termijn voor zorgen dat de omzetgroei van Volkswagen vertraagt.
- Het bedrijf heeft hoge pensioenverplichtingen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op