BMW
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0005190003 | EUR | 8.2 | 4.76 | Impact | Automobiles |
BMW’s positieve toon over de tarieven is opvallend, maar lijkt riskant. Veel concurrenten trokken hun outlook in vanwege de onzekerheid en BMW’s eerdere schatting (€1 mld impact) laat zien dat tarieven een groot risico blijven. De daling van de omzet en EBIT-marge in Q1 toont aan dat BMW al onder druk staat, vooral door een zwakke vraag in markten zoals China (eerder gemeld in 2024). De verwachting dat de tarieven in juli zullen dalen kan te optimistisch zijn, gezien de aanhoudende spanningen tussen de VS en China (tarieven van 145% en 125% op het moment van schrijven). Beleggers moeten voorzichtig blijven, ondanks BMW’s solide, beter dan verwachte resultaten.
Verkoopkampioen luxeauto's
Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen.
Marge lager, maar boven verwachting. Outlook gehandhaafd
- De omzet kwam uit op €33,76 mld, een daling van 7,8% ten opzichte van vorig jaar (€36,58 mld) en onder de analistenverwachting van €35,26 mld.
- De operationele winst kwam uit op €3,14 mld, een daling ten opzichte van de €4,05 mld vorig jaar maar boven de analistenconsensus van €2,80 mld. De operationele winst van de autodivisie kwam uit op €2,02 mld, een daling van 25% ten opzichte van vorig jaar. De winstmarge was 6,9%, lager dan de 8,8% van een jaar eerder maar boven de verwachting van 6,52%.
- BMW bevestigt de vooruitzichten voor 2025, houdt vast aan de verwachtingen voor het hele jaar en verwacht dat de huidige tariefverhogingen tijdelijk zijn, met verlagingen vanaf juli. Dit is positiever dan veel andere autobedrijven, die de outlook verlaagden of introkken. BMW zegt dat de vooruitzichten gebaseerd zijn op huidige aannames. Als politieke of economische situaties veranderen, kunnen de resultaten anders uitvallen. De winst zou gelijk moeten blijven aan vorig jaar, met een automotive EBIT-marge (winstgevendheid van de autodivisie) van 5% tot 7% (consensus: 5,23%) en licht groeiende verkopen.
- Als de invoertarieven langer aanhouden dan verwacht, mogelijk tot de tweede helft van 2025, kan dit de winst raken. BMW verwachtte eerder al een impact van €1 mld door handelsspanningen tussen de VS, China en de EU.
Waardering
De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is zeer laag, Nog geen 8 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste autofabrikanten zijn aan het normaliseren naar het lage niveau waar ze thuis horen. Maar toch blijft er extra tegenwind komen voor de sector. Het dividendrendement is inmiddels de 5,5% al voorbij wat een mooie vergoeding is voor de huidige onzekerheid.
Kansen
- BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
- BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
- BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.
Risico's
- BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
- Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
- De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.
- BMW (of zijn mederwerkers) herhaaldelijk in opspraak gekomen wegens kartelafspraken en bij het 'dieselschandaal'. Meer van dit soort incidenten zouden de reputatie van het bedrijf geen goed doen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het impact universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Daarnaast kent het bedrijf activiteiten die positief bijdragen aan sociale of milieu kwesties. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op