Unilever
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
GB00B10RZP78 | EUR | 18 | 3.32 | Sustainable | Personal Care Products |
Unilever presenteerde beter dan verwachte resultaten, maar niet heel erg veel beter. De sector dagelijkse consumentengoederen doet het in roerige tijden als defensievere keuze goed, maar de voedingsbedrijven kennen al jaren een hele lage groei. Meer dan tussen de 3 en 5% hoeven we niet te verwachten. In het eerste kwartaal zaten veel bedrijven, ook Unilever en zijn directe concurrenten, aan de onderkant van deze bandbreedte. Positief is dat het concern aanstipt dat de importheffingen niet heel zwaar zullen wegen op de bedrijfsvoering.
Al vroeg het vizier op de opkomende markten
Unilever is wereldwijd een van de grotere producenten van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen. Zijn belangrijkste afzetgebieden waren jarenlang Europa en Noord-Amerika, maar het zwaartepunt is verschoven naar de opkomende markten. Deze zijn nu al goed voor meer dan 50% van de omzet. De voedingsmiddelenmerken, ruim 50% van de omzet, zijn vaak marktleiders met sterke merken als Knorr, Lipton, Magnum en SlimFast. De toiletartikelen, circa 30% van de omzet, groeien sterk met wereldmerken als bijvoorbeeld Dove. Het concern behaalde over 2024 €60,8 mld omzet.
Hogere prijzen zorgen voor beter dan verwachte identieke groei
- De omzet daalde in het eerste kwartaal op jaarbasis met 0,9% naar €14,8 mld. De identieke-omzetgroei kwam uit op 3%. De analistenconsensus lag op een omzet van €15,1 mld en een onderliggende omzetgroei van 2,8%. Wisselkoersen hadden een negatieve impact van 1,1% (consensus: 0,2%) terwijl de prijzen met 1,7% stegen (consensus: 1,2%) en de volumes met 1,3% (consensus: 1,5%).
- Vooral de divisie Personal Care presteerde goed met een identieke-omzetgroei van 5,1% en met 4,1% groeide Beauty ook harder dan de rest van het bedrijf. Ook de ijsdivisie draaide met 4% beter dan verwacht. De huishoudelijke divisie zag de identieke omzet slechts met 0,9% groeien. Unilever wist in alle regio’s op identieke basis te groeien.
- Unilever mikt voor 2025 nog steeds op een onderliggende omzetgroei in een bandbreedte van 3 tot 5% die het bedrijf hanteert voor de middellange termijn. Ook de verwachting van analisten blijft op 4% liggen. De groei zal gedurende het jaar aantrekken "met een meer gebalanceerde verdeling tussen volume en prijs”. Verder rekent Unilever op een "bescheiden" verbetering van de onderliggende operationele marge in 2025, die in 2024 uitkwam op 18,4%. Die verbetering zal vooral in de tweede jaarhelft worden gerealiseerd. De consensus gaat uit van 18,7%.
- Unilever gaf aan dat het "op schema ligt" met de afsplitsing van de ijstak. Die moet in het vierde kwartaal van 2025 worden afgerond. Het nieuwe bedrijf zal ‘The Magnum Ice Cream Company’ gaan heten en een aparte beursnotering krijgen.
Waardering
De waardering van Unilever is op het moment met 18 keer de winst over het lopende jaar lager dan gemiddeld te noemen. Nu valt de groei in de voedingsmiddelenindustrie al enkele maanden laag uit en de verwachting is dat dit niet snel gaat veranderen.
Kansen
- Door zich eerder dan andere ondernemingen te richten op kansen in ontwikkelingslanden en opkomende markten heeft Unilever het voordeel dat het veel van deze markten als eerste betreedt. Inmiddels komt rond 60% van de omzet van Unilever uit deze regio’s.
- Unilever’s management focust op innovatie. Ongeveer een derde van de geconsolideerde omzet komt uit producten die in de afgelopen twee jaar werden gelanceerd.
- Unilever heeft een sterke positie met bekende merken die wereldwijd in 190 landen worden verkocht en door 2 mld mensen worden gebruikt. Merken zoals Dove en Rexona zorgen voor stabiele groei, wat het aandeel aantrekkelijk maakt voor defensieve beleggers die op zoek zijn naar zekerheid.
Risico's
- Ondanks de hoge uitgaven voor marketing en sales promotion en de lagere prijzen staat de omzet in West-Europa onder druk. Hier realiseert Unilever ongeveer een derde van de totale omzet.
- De grote afhankelijkheid van opkomende markten op termijn: de groeicijfers van deze economieën zijn een stuk volatieler dan die van de westerse markten en de marges zijn er op dit moment nog laag.
- De groep is gevoelig voor wisselkoersschommelingen in de opkomende markten.
- De markt voor voedsel-, verzorgings- en schoonmaakproducten is erg competitief, met lage winstmarges. Huismerken in supermarkten worden populairder, wat Unilever’s A-merken zoals Cif en Dove kan raken. Ook kunnen stijgende grondstofprijzen de winst drukken.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op