L'Oreal
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
FR0000120321 | EUR | 34.9 | 1.56 | Sustainable | Personal Care Products |
De achterstand van het aandeel L’Oréal in vergelijking met de benchmark is in één dag vrijwel ingelopen. Meerdere regio’s zien de cosmeticaverkopen weer met dubbele cijfers groeien. Met name de landen waar de coronabeperkingen het langst aanhielden, laten nu sterke groei zijn. In Japan, bijvoorbeeld, stegen de cosmeticaverkopen met meer dan 30%. Noord-Azië blijft echter een dissonant, ook al was de krimp minder erg dan gevreesd.
Wereldmarktleider cosmetica
Het Franse L'Oréal is wereldwijd gezien de grootste fabrikant en verkoper van (‘premium‘) persoonlijke verzorgingsartikelen als Laurent, Garnier, Lancome en Maybelline. Ook is het concern eigenaar van 2500 Body Shops. Van de totale omzet komt 40% uit Europa, maar het concern groeit vooral hard in China. Het concern behaalde in 2023 €41,2 mld omzet.
In meerdere regio’s en divisies fors beter dan verwacht
- De gerapporteerde omzet groeide met 8,3% naar €11,25 mld in het eerste kwartaal. Op identieke basis was dit 9,4%, wat veel beter was dan de analistenconsensus van 6,1%. Valutaeffecten verlaagden de omzet na translatie met 3,5%.
- Met name Noord-Amerika en Europa deden het erg goed bij de regio’s, met een stijging van de identieke omzet met respectievelijk 12,3% (verwacht 6,7%) en 12,96% (verwacht 7,96%) stijgen.
- Wat divisies betreft, draaide Luxe zoals verwacht een licht hogere omzet, maar deden Consumer en Professional het twee keer zo goed als de consensusverwachting. De hoge-margeafdeling Active Cosmetics deed het met een identieke-omzetgroei van maar liefst 21,9% weer erg goed en beter dan de analistenverwachting.
Waardering
De hoge waardering van L’Oréal is voor veel analisten al enkele jaren een punt van zorg. Het aandeel is met meer dan 33 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar, bij een koers van €432 hoger gewaardeerd dan dat van veel concurrenten. Zolang de groeicijfers maar beter zijn dan die van de concurrenten, is dit geen probleem.
Kansen
- De onderneming is in alle marktsegmenten vertegenwoordigd. L'Oréal heeft een uitgebalanceerd distributienetwerk en gediversifieerde productenportefeuille met een toenemende focus op nieuwe markten zoals China, Rusland en Mexico. Sinds enkele jaren komt 35% van de omzet uit de opkomende landen.
- Van alle bedrijven in de deelsector persoonlijke verzorging geeft L’Oréal procentueel het meeste uit aan onderzoek en ontwikkeling: meer dan 3,3% van de totale omzet. Innovatie is zeer belangrijk voor producenten van premiumproducten. Een nieuw product betekent voor de fabrikant dat hij de eerste jaren na de introductie feitelijk het alleenrecht op dit product heeft. Andere fabrikanten moeten wachten totdat het patent verlopen is.
Risico's
- Het geringe belang in Japan, een van de grootste markten voor huidverzorgingsproducten, betekent dat het concern daar mogelijk terrein verliest ten opzichte van concurrenten.
- Het concern heeft al jaren een fors hogere waardering dan de concurrentie, het concern moet dan ook veel harder groeien dan andere bedrijven om de hoge waardering te houden.
- Grote afhankelijkheid van omzet uit een bepaald gebeid, of stad. Bij disruptie door bijvoorbeeld protesten of uitbraak van levensbedreigende ziektes is omzetverlies niet uit te sluiten.
- Hoewel de som der delen op ESG-gebied meer dan redelijk is, zijn er kleine aandachtspunten die de score nog hoger zouden kunnen laten uitvallen. Meer duidelijkheid over de beloning van de topmensen bijvoorbeeld. En meer duurzame ingredienten in de artikelen.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en is vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Erik Kuipers en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op