Coca-Cola
| Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
|---|---|---|---|---|---|---|
| US1912161007 | USD | 22.7 | 2.99 | Responsible | Beverages |
Consumenten blijven de producten van Coca-Cola kopen, ondanks hogere prijzen. Het marktaandeel groeide, mede dankzij een breder assortiment zoals suikervrije frisdranken, sportdranken en water. Ook kleinere verpakkingen, zoals kleine flesjes en blikjes, droegen bij aan de groei. Coca-Cola laat zien dat het prijsverhogingen kan blijven doorvoeren zonder klanten te verliezen, al groeiden de volumes in het afgelopen kwartaal maar met 1%. Dit bevestigt de sterke positie van het merk, zelfs in een uitdagende markt.
Bedrijfsprofiel van de (fris)drankengigant
The Coca-Cola Company (Coca-Cola) is de grootste producent van frisdranken, siropen en vruchtensappen wereldwijd, met meer dan vijfhonderd merken. De grootste kaskraker is de in 1886 geïntroduceerde frisdrank Coca-Cola (Classic), de best verkochte frisdrank ter wereld. Marketeers beschouwen Coca-Cola als een van de sterkste merken wereldwijd. Het concern behaalde over 2024 $47,1 mld omzet.
Beter dan verwachte resultaten; verkoopprijzen gaan weer omhoog
| Hoogtepunten kwartaalcijfers | Q3'25 | Consensus | %joj | Omzet |
|---|---|---|---|---|
| ⬤ Organische groei | +6,0% | +4,8% | $ 12,5 mld | |
| ⬤ Organische groei: Noord-Amerika | +4,0% | +3,2% | $ 5,3 mld | |
| ⬤ Organische groei: EMEA | +7,0% | +6,1% | $ 3,0 mld | |
| ⬤ Organische groei: Azië | +7,0% | +5,0% | $ 1,5 mld | |
| ⬤ Prijsstijging | +6,0% | +4,9% | $ 6,0 mld | |
| ⬤ Volumegroei | +1,0% | +0,7% | $ 1,0 mld | |
| ⬤ Aangepaste winst per aandeel | $ 0,82 | $ 0,78 | +6,5% | $ 0,8 mld |
| Managementprognose heel 2025 | FY'25 | Consensus | **** | **** |
| ⬤ Organische omzetgroei | 5-6% | +5,3% | ||
| ⬤ Winst per aandeel | 3% | |
Waardering blijft hoog
Op dit moment heeft de frisdrankgigant een koers-winstverhouding van bija dan 23 wat een redelijke hoge waardering is voor een voedingsmiddelenbedrijf. Vrijwel de hoogste waardering van de subsector op dit moment.
Kansen
- Ondanks de hevige concurrentiestrijd op de niet-alcoholischedrankenmarkt heeft Coca-Cola wereldwijd een marktaandeel van 10% weten op te bouwen en groeit harder dan grootste concurrent PepsiCo.
- Coca-Cola’s merkbekendheid en distributienetwerk strekken zich uit over meer dan tweehonderd landen. Voor nieuwe spelers op deze markt is het kopiëren van een dergelijke positionering en infrastructuur extreem moeilijk; dit zou ook zeer kostbaar worden.
Risico's
- Omdat de onderneming al wereldwijd aanwezig is, blijven er voor Coca-Cola weinig geografische uitbreidingskansen over.
- De trend van gezonder leven, eten en drinken kan een bedreiging vormen voor de koolzuurhoudende omzet van het concern. Dit betreft nog steeds de grootste deel van de omzet.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op