Universal Music Group
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0015000IY2 | EUR | 24.7 | 2.24 | Sustainable | Entertainment |
**Universal Music Group (UMG) is een Nederlands-Amerikaans muziekbedrijf, gevestigd in Hilversum, en wereldwijd marktleider in de muziekindustrie. Het bedrijf heeft een marktaandeel van zo’n 33% en genereert inkomsten uit opnamerechten, publicatierechten en merchandising. De aard van deze activiteiten is relatief acyclisch en de inkomsten zijn dankzij streamingabonnementen redelijk voorspelbaar geworden. UMG verwacht de komende jaren een hoge enkelcijferige groei waarbij de grootste kansen liggen in de groei van abonnementsinkomsten en het te gelde maken van ‘superfans’.**
Grootste muziekmaatschappij ter wereld
Universal is wereldwijd marktleider in de muziekindustrie met meer dan vijftig platenlabels en meer dan drie miljoen songs, gespreid over alle genres en stijlperiodes. De activiteiten omvatten opnames (75% van de omzet), muziekuitgeverij (17%) en merchandise en andere creatieve audiovisuele content. Het concern genereert inkomsten via verschillende kanalen, zowel digitaal als fysiek, maar verdient de laatste jaren met name uit abonnementsdiensten via ‘Direct Sales Partners’ (DSP’s). In 2024 boekte het concern een omzet van €11,8 mld en een nettowinst van €1,8 mld. De EBITDA-marge is ruim 19%, wat normaal is voor muziekbedrijven, omdat veel van de inkomsten uit opnames direct naar de artiest gaan.
Capital Markets Day 2024
In september 2024 heeft Universal Music Group tijdens de Capital Markets Day de plannen gedeeld voor ‘Streaming 2.0’. In de eerste fase van muziekstreaming ging het om het verkrijgen van voldoende schaal. In deze nieuwe fase zal de nadruk meer komen te liggen op het maximaliseren van klantwaarde, waarbij meer klantsegmentatie moet plaatsvinden en de gemiddelde omzet per abonnee zal worden verhoogd. Onderdeel van deze plannen zijn heronderhandelingen met DSP’s waarbij een minimum fee per abonnee wordt geëist. De verwachting van het management is dat dit de omzetgroei met ruim 7% per jaar zal doen toenemen en de EBITDA zelfs met meer dan 10% per jaar tot en met 2028.
Gemengde kwartaalcijfers, met name door zwakkere dollar en lastige vergelijkingsbasis. Onderliggende trends blijven solide
Hoogtepunten kwartaalcijfers | Q2'25 | %joj | %joj (cons. €) | Consensus |
---|---|---|---|---|
⬤ Omzet | € 2.980 mln | +1,6% | +4,5% | € 2.994 mln |
⬤ Segmentomzet: Muziekabonnementen | € 1.197 mln | +5,3% | +8,5% | € 1.214 mln |
⬤ Segmentomzet: Advertenties/Streaming | € 358 mln | +4,4% | +9,1% | € 343 mln |
⬤ Segmentomzet: Muziekuitgeverij | € 570 mln | +11,5% | +14,5% | € 553 mln |
⬤ Segmentomzet: Merchandise | € 192 mln | -15,4% | -12,7% | € 204 mln |
⬤ Aangepaste EBITDA | € 676 mln | +4,2% | € 683 mln |
Conclusie
Universal Music Group (UMG) presenteerde in het tweede kwartaal van 2025 gemengde resultaten, met name door valutategenwind en minder omzet uit het (winstgevende) merchandise-segment. Omzetgroei uit het advertentiesegment en de muziekuitgeverij verrasten positief en het bedrijf geeft aan goed op weg te zijn om de groeidoelen te behalen die vorig jaar tijdens de beleggersdag werden gepresenteerd. Het bedrijf heeft een nieuwe groeistrategie, genaamd ‘Streaming 2.0’, waarbij wordt ingezet op prijsverhogingen bij streamingpartners en nieuwe abonnementsvormen voor ‘superfans’ met exclusieve content van artiesten. Het aandeel noteert tegen een historisch lage waardering van zo’n 24 keer de verwachte winst voor de komende twaalf maanden. In september zal UMG een tweede notering krijgen aan de Amerikaanse beurs, wat naar verwachting de liquiditeit van het aandeel zal verhogen.
Kansen
- De top 50 van de artiesten bij Universal Music Group is goed voor slechts 23% van de totale omzet. De inkomstenbronnen zijn dus goed gespreid en niet afhankelijk van een paar grote artiesten.
- Universal is onbetwist marktleider in de muziekindustrie en heeft een ijzersterk trackrecord op het gebied van content, intellectueel eigendom en muziekbibliotheek, en functioneert onder een zeer ervaren managementteam. Negen van de tien best-selling artiesten vallen onder de paraplu van Universal.
- Universal groeit mee met de groei van streamingdiensten. Bedrijven als Spotify en Apple Music hebben veel prijszettingskracht en kunnen hun prijzen de komende jaren nog fors verhogen, waar UMG eveneens van zal profiteren.
Risico's
- De concurrentie tussen platenmaatschappijen is groot en om concurrerend te blijven in een snel veranderende muziekmarkt, moet Universal mogelijk meer investeren dan verwacht. Mocht Universal niet in staat blijken (nieuw) talent aan te blijven trekken en te ontwikkelen, dan kan het mogelijk marktaandeel verliezen.
- Streamingdiensten verkopen steeds meer bundels waarbij naast het muziekaanbod ook andere diensten worden aangeboden, zoals podcasts of luisterboeken. Hierdoor wordt er een lager percentage van de omzet toegewezen aan muziekbedrijven, wat nadelig kan zijn voor Universal.
- Artiesten krijgen steeds meer de controle over de eigen muziek (en distributie ervan), dankzij technologische ontwikkelingen. Wel zo eerlijk, maar dit kan in de toekomst leiden tot hogere royaltykosten voor Universal of (meer extreem) zelfs tot gedeeltelijke buitensluiting van muziekmaatschappijen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist ING en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op