Reclameruimte NPO rond EK voetbal zo goed als uitverkocht
HILVERSUM (ANP) - De reclameblokken op de publieke omroep rond het EK voetbal van komende zomer zijn al zo goed als uitverkocht. Dat meldt de Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameruimte voor de NPO verkoopt. "Een EK of WK is altijd een zeer interessant podium voor bedrijven. Maar door de nabijheid van het evenement in Duitsland was de inschatting dat die interesse alleen maar sterker zou zijn", laat een woordvoerster weten. Die verwachting is nog eens overtroffen.
Ster zegt dat er meerdere 'inhakers' zijn aangemeld die specifiek gericht zijn op het EK en ongetwijfeld vol staan met Oranjeverwijzingen. Los daarvan gebruiken bedrijven het toernooi ook om hun normale campagne meer onder de aandacht te brengen.
Ook deskundigen rekenen erop een flinke 'Oranjekoorts' terug te zien in de reclames van deze zomer. Na het vorige EK voetbal en de Olympische Spelen van drie jaar geleden tijdens coronatijd en het omstreden WK in Qatar in 2022, zijn het komende EK in Duitsland en de Spelen in Parijs vrij van enige beperkingen. "Het wordt daardoor zeker groter dan afgelopen jaren. De rem kan er volledig af", zegt directeur Michel van der Voort van tv-marketingorganisatie Screenforce.
Strategie
ING voerde bijvoorbeeld geen grote campagne rond het WK in Qatar, maar adverteert volop rond het op 14 juni beginnende EK. "Dat doen we onder andere door aanwezig te zijn in reclameblokken op tv, maar ook op kanalen zoals TikTok en Instagram", laat een woordvoerder van de hoofdsponsor van voetbalbond KNVB weten. ING richt zijn campagne alleen op het EK, niet op de Spelen.
Onder meer telecombedrijf KPN, biermerken Heineken en Grolsch en supermarktketens Lidl, Albert Heijn en Jumbo kiezen voor dezelfde strategie. "Voetbal is de nummer 1 sport. Dat kijk je veel meer met elkaar, met een feestje of een barbecue", verklaart merk- en retaildeskundige Paul Moers. "En in een reclame moet je wel in de roos prikken. Als je te veel op meerdere evenementen focust, mis je ook weer wat."
Spelen
In 2021 waren de Nederlandse reclamebestedingen volgens mediaregistratiebureau Adfact rond het EK ook al veel hoger dan rond de Spelen: zo'n 81 miljoen euro tegenover ongeveer 12 miljoen euro.
Ster verwacht rond het EK een vergelijkbare omzet als in 2021. Voor de Spelen, die eind juli beginnen, kunnen adverteerders zich de komende weken nog aanmelden. "Ook hier geldt dat de nabijheid in Parijs naar verwachting voor meer interesse zal zorgen. Die is doorgaans wel lager dan bij het EK", aldus de woordvoerster.