Transavia wil publiek opnieuw overtuigen van nut nachtvluchten

2024-04-02T18:20:59.000+02:00

SCHIPHOL (ANP) - Transavia probeert het publiek er opnieuw van te overtuigen dat het plan voor een nachtsluiting van Schiphol een slecht idee is. De luchtvaartmaatschappij, die momenteel wordt geplaagd door uitvallende vluchten door onder meer uitgelopen onderhoud aan haar toestellen, zette dinsdag een uitlegvideo online waarin Transavia opsomt wat de nadelen van een nachtsluiting zouden zijn. Transavia heeft al vaker gewaarschuwd voor de gevolgen van een nachtvliegverbod.

De explainer is volgens een woordvoerder van Transavia gemaakt omdat de Tweede Kamer volgende week woensdag een belangrijk debat houdt over verduurzaming van de luchtvaart. Een nachtsluiting is een van de manieren om CO2-uitstoot en geluidsoverlast van vliegtuigen te verminderen. "De discussie over een nachtsluiting wordt eenzijdig belicht en daarom willen we laten zien dat de nachtsluiting geen goed idee is", zegt de woordvoerder na berichtgeving door Luchtvaartnieuws. Passagiers van de luchtvaartmaatschappij krijgen sinds dinsdag een speciale QR-code waarmee ze de video kunnen zien.

Volgens Transavia zorgt een nachtsluiting er onder meer voor dat geluidsoverlast zich verplaatst naar vlak voor en na de nacht. Ook gaat de prijs van een vliegticket omhoog omdat Transavia minder kan vliegen en dus minder tickets kan verkopen, stelt de vliegmaatschappij. Vluchten die in de nacht niet naar Schiphol mogen gaan, moeten in België of Duitsland landen. Passagiers moeten vervolgens met de bus naar Schiphol en het vliegtuig gaat zonder mensen aan boord in de ochtend terug naar die Nederlandse luchthaven, aldus Transavia.

De maatschappij kwam recent nog in het nieuws omdat ze dit jaar opnieuw vluchten moet schrappen door een tekort aan beschikbare vliegtuigen. Dat zou onder meer komen door de uitloop van groot onderhoud. Het bedrijf liet vorige maand weten aanpassingen te moeten doen in zijn vluchtschema tot eind juni. De woordvoerder van Transavia wilde ook dinsdag niet zeggen om hoeveel vluchten het gaat.

Disclaimer

Bron: ANP. Dit bericht is afkomstig van een derde partij en integraal geplaatst. ING is niet betrokken bij en heeft geen invloed op de informatie die op een externe website wordt weergegeven. Zie ook de algemene disclaimer.