Tankers ontvluchten Hormuz, olieprijs zakt verder weg
(ABM FN-Dow Jones) De olieprijzen zijn vrijdag flink lager gesloten. Ondanks een aanval op een schip weten steeds meer tankers de strategisch cruciale Straat van Hormuz te verlaten, wat de zorgen over de bevoorrading vermindert.
Een vat West Texas Intermediate voor levering in augustus daalde vrijdag met 3,7 procent naar 69,23 dollar. Op weekbasis bedroeg de daling daardoor 8,7 procent. Brent-olie voor levering in augustus werd 4,3 procent goedkoper op 71,99 dollar en verloor op weekbasis 10,7 procent.
De koersdalingen vonden plaats terwijl beleggers de ontwikkelingen in het Midden-Oosten nauwlettend volgden en beoordeelden of recente diplomatieke inspanningen het risico op verstoringen van de toeleveringsketen zouden verminderen.
"Het scheepvaartverkeer door de Straat van Hormuz is verbeterd", stelde Kieran Tompkins van Capital Economics in een rapport. Hij verwacht dat de helft van de stilgelegde productie in de regio binnen een maand hervat zal zijn en dat in het vierde kwartaal de niveaus van voor het conflict weer worden bereikt. "Nationale oliemaatschappijen maken zich op om in juli meer olie te verkopen, wat erop wijst dat hun vooruitzichten positiever zijn geworden", voegde hij eraan toe.
Toch zijn de spanningen niet volledig weggeëbd. Een Iraanse aanval op een onder Singaporese vlag varend vrachtschip in de zeestraat wakkerde deze week de zorgen over de scheepvaartveiligheid in de regio opnieuw aan. De Internationale Maritieme Organisatie legde daardoor de evacuatie van honderden schepen die nog vastzitten in de Perzische Golf stil.
Sommige analisten denken dat de recente prijsdaling is doorgeschoten. De olietoevoer verbetert weliswaar, maar het zal tijd kosten voordat de export uit de Golf volledig is genormaliseerd, en het blijft onzeker hoe de veiligheid in de Straat van Hormuz voortaan wordt gewaarborgd. "Olie is nu nauwelijks duurder dan voor het begin van de oorlog met Iran", stelde Commerzbank. "Wij vrezen echter dat marktpartijen te optimistisch zijn."
Tot slot wordt de OPEC geconfronteerd met de mogelijke uittreding van zijn op één na grootste producent, nadat de Verenigde Arabische Emiraten het kartel in mei verlieten. Irak zou bij het kartel hebben aangedrongen op een hoger productiequotum en hebben laten weten dat het uit het kartel zou kunnen stappen als niet aan de eisen wordt voldaan.