Beursupdate: rode koersen op Damrak
(ABM FN-Dow Jones) De Amsterdamse beurs noteerde vrijdagochtend in het rood, met als grootste dalers de 'chippers'.
De AEX daalde met 0,7 procent naar 1.061 punten.
Techaandelen hebben het vandaag lastig. In Japan en vooral Zuid-Korea stonden deze aandelen al flink onder druk en de Nasdaq lijkt vanmiddag ook weer lager te gaan openen.
Prijsverhogingen door Apple vanwege de dure geheugenchips en mogelijk uitstel van de IPO van OpenAI zetten druk op de financiële markten.
"Met de inmiddels forse waarderingen lijken beleggers selectiever te worden en scherper te kijken naar de vooruitzichten van individuele ondernemingen", zei analist Erik Kuipers van ING.
Het belooft verder een rustige vrijdag te worden met een bijna lege agenda. Vanmiddag staat nog wel het Amerikaanse consumentenvertrouwen op de agenda.
De euro/dollar steeg vrijdag naar 1,1398 en olie werd bijna 3 procent goedkoper.
Stijgers en dalers
ASML, ASMI en Besi verloren 1 tot 2 procent. KBC Securities verhoogde het koersdoel voor Besi naar 225 euro, maar verlaagde het advies naar Reduceren. De bank heeft twijfels over hybrid bonding in de geheugenmarkt.
Prosus verloor ook bijna een procent, maar KPN won juist 1,9 procent op 4,47 euro. Citi zette KPN op de kooplijst en verhoogde het koersdoel naar 5,00 euro. Volgens Citi is KPN "een belangrijke langetermijnbelegging voor een defensief ingestelde telecombelegger".
In de AMX verloren Flow Traders, Corbion, AMG en Fugro meer dan 2 procent.
Bij de smallcaps waren er geen echte uitschieters vrijdag.