Iran dreigt onderhandelingen met VS te verlaten
(ABM FN-Dow Jones) Iran heeft zondag gedreigd om de onderhandelingen met de Verenigde Staten te verlaten en militair wraak te nemen op Israël, na nieuwe aanvallen van dat land op de Libanese hoofdstad Beiroet. En dat terwijl volgens de Amerikaanse president Donald Trump de VS en Iran zondag nog een intentieverklaring zullen ondertekenen om verder te onderhandelen over permanente vrede.
De Iraanse parlementsvoorzitter, Mohammad-Bagher Ghalibaf gaf op X aan dat de Israelische aanval "eens te meer aantoont dat Amerika ofwel niet de wil heeft om zijn verplichtingen na te komen, ofwel niet in staat is om dat te doen."
"Als je niet de wil en het vermogen hebt om je toezeggingen na te komen, is het onmogelijk om te praten over het voortzetten van het proces", aldus Ghalibaf.
Trump berispte Israël zondag voor de aanvallen, die plaatsvonden als reactie op drone-aanvallen van Hezbollah.
"De aanval van vanochtend op Beiroet had niet mogen plaatsvinden, zeker niet op een bijzondere dag waarop we zo dicht bij een vredesakkoord met Iran staan", zei de president op Truth Social.
Volgens Trump moeten alle partijen zich "terughoudend" opstellen en mogen er geen Israelische aanvallen meer plaatsvinden waar dan ook in Libanon, terwijl ook Israël zelf niet aangevallen mag worden.
De Amerikaanse president beweerde zondag tegenover Axios dat de deal nog steeds ondertekend zal worden, maar wel met een paar uur vertraging.