Beursupdate: nieuw record AEX binnen handbereik
(ABM FN-Dow Jones) De Amsterdamse beurs noteerde dinsdagmiddag hoger, nadat onder meer technologieaandelen verder opveerden van de terugval vrijdag en de olieprijs daalde.
De AEX steeg rond de klok van twee uur met 0,9 procent tot 1.054,17 punten en daarmee is het record van 1.056,80 punten binnen handbereik.
Binnen de hoofdfondsen ging DSM-Firmenich aan kop met een winst van 5,0 procent. De chippers deden ook goed mee: Besi en ASMI stegen met 3,9 en 2,3 procent. Zwaargewicht ASML kon 1,3 procent bijschrijven.
CVC daalde 0,2 procent, na een kleine koersdoelverlaging van Deutsche Bank. RELX verloor 0,7 procent, ondanks een nieuw aandeleninkoopprogramma ter waarde van 200 miljoen Britse pond. Sectorgenoot Wolters Kluwer was de grootste daler met een verlies van 0,9 procent.
In de Midkap steeg Havas met 5,7 procent tot 17,75 euro. Berenberg is begonnen met het volgen van Havas met een koopadvies en een koersdoel van 27,00 euro. Fugro en Air France-KLM konden 2,9 en 2,3 procent bijschrijven.
CTP won 0,8 procent. Een krappe meerderheid van de aandeelhouders koos voor uitbetaling van het slotdividend in aandelen.
Theon en Aperam verloren daarentegen 0,6 en 1,1 procent.
Bij de kleinere aandelen steeg Sligro met 2,5 procent. De vastgoedfondsen Wereldhave en NSI stegen elk met 1,2 procent. Envipco moest daarentegen 1,8 procent prijsgeven.