Mijn watchlist

Valuta: dollarrally verliest wat stoom

2026-06-09T13:11:19+02:00

(ABM FN-Dow Jones) De opmars van de dollar verliest aan kracht nu de risicobereidheid op de financiële markten herstelt. Dit stelde valutastrateeg Chris Turner van ING dinsdag. Het aantrekkende sentiment helpt de euro/dollar om een deel van het stevige verlies van vrijdag weer goed te maken.

Goed nieuws voor beleggers is dat de uitverkoop vorige week vrijdag van technologieaandelen maandag nauwelijks een vervolg kreeg, aldus Turner. Een aantal aandelen dat de verkoopgolf aanvoerde, waaronder Koreaanse chipmakers, veerde vannacht zelfs stevig op. De introductie van zogeheten hefboom-ETF's op deze chipmakers heeft volgens ING bijgedragen aan de volatiliteit.

De schommelingen op de techmarkten leiden volgens de strateeg echter af van het dominante thema in de valutamarkt: de kans dat de Federal Reserve het beleid verder verkrapt. Deze week ligt de focus op de Amerikaanse inflatiecijfers, te beginnen met de consumentenprijzen over mei op woensdag en de producentenprijzen een dag later op donderdag. De markt lijkt te rekenen op stevige cijfers en een minder verruimingsgezinde Fed bij de rentevergadering volgende week.

De Duitse industriële productie viel in april iets beter uit dan verwacht, al waarschuwt het analistenteam van ING dat de bedrijvigheid de komende maanden kan verslechteren. Het rentebesluit van de Europese Centrale Bank op donderdag kan opwaartse risico's voor het muntpaar opleveren, maar eerst moeten de Amerikaanse inflatiecijfers worden verwerkt.

Voor de euro/dollar geldt 1,1500 nu als belangrijke steun, terwijl de bovenkant van de bandbreedte rond 1,1555 tot 1,1560 ligt, aldus ING.

Disclaimer

Bron: ABM. Dit bericht is afkomstig van een derde partij en integraal geplaatst. ING is niet betrokken bij en heeft geen invloed op de informatie die op een externe website wordt weergegeven. Zie ook de algemene disclaimer.