Consumptie Nederlandse huishoudens opnieuw gestegen
(ABM FN-Dow Jones) Nederlandse huishoudens hebben in april opnieuw meer goederen en diensten aangeschaft dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag.
Er werd in april 1,0 procent meer gekocht dan een jaar eerder. In maart groeide de consumptie met 0,9 procent.
In april hebben consumenten 4,9 procent meer duurzame goederen gekocht dan in april 2025. Ze kochten vooral meer auto’s, elektrische apparaten en spullen voor de woning. Aan voedingsmiddelen gaven ze, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 0,9 procent meer uit dan een jaar eerder. Ook hebben huishoudens in april 0,5 procent meer overige goederen, zoals energie en artikelen voor persoonlijke verzorging, verbruikt.
Consumenten hebben 0,1 procent minder diensten afgenomen dan in april 2025.
Vooruitkijkend vindt het CBS de omstandigheden voor de consumptie in mei minder ongunstig dan in april. Dat komt vooral doordat de jaar-op-jaarstijging van de beurskoersen groter was.