Beursupdate: halfgeleiders duwen AEX in het rood
(ABM FN-Dow Jones) De Amsterdamse beurs koerste vrijdagochtend lager, waarbij zwaargewichten als Besi, ASML en ASMI het moesten ontgelden. Rond de klok van half elf verloor de AEX 0,4 procent op 1.042,71 punten.
"Beleggers namen wat winst op de aandelen die dit jaar het sterkst zijn gestegen en gingen op zoek naar sectoren die tot nu toe zijn achtergebleven", zag investment manager Simon Wiersma van ING. Die beweging werd donderdag op Wall Street al ingezet na de kwartaalcijfers en met name tegenvallende vooruitzichten van Broadcom een dag eerder. Donderdag sloot het aandeel maar liefst 12,5 procent lager.
Wiersma noemde de verkoop van chipaandelen een "hele normale, gezonde beweging". Er werd overgestapt van groeiaandelen naar waardeaandelen, zag de expert van ING. "Die hebben minder last van hogere rentes. En in aanloop naar een paar grote geplande beursgangen, waaronder die van SpaceX, worden sommige beleggers misschien wat zenuwachtig."
De markt kijkt vooral uit naar het Amerikaanse arbeidsmarktrapport, dat vanmiddag inzicht geeft in de arbeidsomstandigheden in mei. Er worden volgens ING 88.000 nieuwe banen verwacht en een onveranderd werkloosheidspercentage van 4,3 procent. Bij een hoger dan verwacht aantal nieuwe banen stijgt de kans op een renteverhoging door de centrale bank, en andersom. "Tot nu toe zijn er weinig cijfers die wijzen op een verzwakking van de arbeidsmarkt, eerder een verbetering", aldus Wiersma.
De verwachtingen zijn wellicht hooggespannen na een sterk banenrapport van loonstrookjesverwerker ADP, dat woensdag werd vrijgegeven. De banengroei in mei was volgens ADP breed gedragen en de salarissen zaten op jaarbasis met 4,4 procent flink in de lift. "Dat hebben we in geen jaren meer zo sterk gezien", aldus dr. Nela Richardson, hoofdeconoom van ADP. "De banenmarkt laat een aanhoudend momentum zien in aanloop naar de zomer."
Het muntpaar euro/dollar noteerde op 1,1639.
De olieprijzen daalden met ruim een procent. De prijzen daalden donderdag nog met bijna 3 procent dankzij een voorstel voor een staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon, dat ook uitzicht biedt op een mogelijke oplossing voor de impasse rond de Straat van Hormuz, tussen de VS en Iran. Het voorstel werd gisteren echter door Hezbollah afgewezen. "Dat betekent dat er geen einde komt aan de al tientallen jaren durende strijd in de regio en er op korte termijn geen oplossing lijkt voor het conflict tussen de VS en Iran", aldus Wiersma.
Stijgers en dalers
Onder de hoofdaandelen won AkzoNobel 2,5 procent op 58,06 euro. Citi zette het aandeel op de kooplijst met een koersdoel van 61,00 euro. Analisten van Citi merkten op dat Nippon Paint en Sherwin-Williams zich terugtrokken uit de biedingsstrijd om Akzo, waardoor de grootste bedreiging voor de beoogde fusie met Axalta wegvalt. De bank verhoogde de kans dat die transactie doorgaat daarom naar 85 procent.
Verder stegen RELX en Philips tot 2,2 procent. Besi, ASML en ASMI verloren daarentegen tot 4,0 procent.
In de AMX won Heijmans 3,4 procent. Handelaart Bert van der Pol van Today's Group wees op een koersdoelverhoging van ING voor de bouwer van 92 naar 123 euro. Recent verhoogden ook ABN AMRO en Kepler Cheuvreux al hun koersdoelen voor Heijmans, dat onlangs meldde voor te lopen op de eigen doelstellingen.
Aperam verloor 3,4 procent, net als AMG.
In de AMS20 won Fastned 2,5 procent. NSI daalde met 1,2 procent.