Mijn watchlist

VS opperen importheffingen voor belangrijke handelspartners

2026-06-03T07:16:39+02:00

(ABM FN-Dow Jones) De VS willen importheffingen van minstens 10 procent voor de meeste grote handelspartners. Dit meldde het Office of the US Trade Representative vannacht.

Canada, Mexico, de Europese Unie, Taiwan en het Verenigd Koninkrijk zouden onder het basistarief van 10 procent gaan vallen. Voor China, India, Japan, Zuid-Korea, Brazilië en Zwitserland wordt een hoger tarief van 12,5 procent voorgesteld.

De tarieven gaan niet onmiddellijk in. Bezwaren kunnen worden ingediend tot 6 juli. 

De Amerikaanse president Donald Trump gooit de nieuwe tarieven op een onderzoek naar dwangarbeid. Het is een nieuwe poging van Trump om zijn eerder ingevoerde systeem van importheffingen te herstellen, nadat het Hooggerechtshof in februari dit jaar verklaarde dat deze onwettig waren. Het hof oordeelde dat de noodwetgeving waarop Trump zich destijds beriep, onvoldoende grondslag bood voor de deze heffingen. 

Disclaimer

Bron: ABM. Dit bericht is afkomstig van een derde partij en integraal geplaatst. ING is niet betrokken bij en heeft geen invloed op de informatie die op een externe website wordt weergegeven. Zie ook de algemene disclaimer.