Beursblik: ergste voor luxemerken achter de rug
(ABM FN) Het ergste voor de luxemerken is inmiddels achter de rug. Dit denken analisten van UBS.
Sinds eind 2023 zijn de winsten in de sector met circa 20 procent gedaald, aldus de bank in een rapport.
"Maar we vangen 2026 aan met de hoop dat het ergste nu wel is geweest", schreven de analisten.
Voor volgend jaar mikken de analisten op een autonome omzetgroei van meer dan 5 procent. De winsten per aandeel zullen zelfs met 12 procent stijgen.
De analisten verwachten een herstel van de Chinese vraag en "meer creativiteit in de sector". En dat zal consumenten terug naar de winkels trekken.
Recent gaf UBS al een koopadvies af voor LVMH, maar donderdag besloot de bank om het advies voor Prada juist te verlagen van Kopen naar Neutraal. Voor Essilor Luxottica gaf de bank juist een koopadvies. "De kwartaalcijfers [van Essilor] geven ons vertrouwen dat dit één van de snelste groeiers kan worden."
Het advies voor Kering blijft Neutraal in afwachting van de nieuwe strategie van de CEO.
Naast LVMH is ook Richemont een topfavoriet van UBS.