Pharming verhoogt omzetverwachting
(ABM FN-Dow Jones) Pharming Group heeft zijn omzetverwachting verhoogd, nadat in het derde kwartaal winst werd geboekt dankzij een stijgende omzet van zowel Ruconest als Joenja. Dit bleek uit de kwartaalcijfers van het Leidse biotechbedrijf donderdag voorbeurs.
De omzet steeg met 30 procent tot 97,3 miljoen dollar. De omzet van het middel Ruconest steeg met 29 procent tot 82,2 miljoen dollar en de omzet van Joenja groeide met 35 procent tot 15,1 miljoen dollar.
Afgezet tegen de eerste zes maanden liet de omzetgroei van Joenja een versnelling zien in het derde kwartaal, en die van Ruconest enige vertraging.
"Deze groeicijfers liggen geheel binnen de verwachtingen", zei CEO Fabrice Chouraqui in een toelichting op de cijfers tegen ABM Financial News.
De groei was te danken aan de aanwas van nieuwe patiënten voor beide middelen.
Pharming verhoogde donderdag de omzetprognose voor dit jaar opnieuw, naar 365 miljoen tot 375 miljoen dollar. De oude outlook ging uit van 335 tot 350 miljoen dollar.
Daarmee is dit een sterkere verhoging dan bij de halfjaarcijfer, toen Pharming zijn omzetverwachting al met 10 miljoen dollar verhoogde.
Voor 2026 geeft het bedrijf nog geen groeiverwachting af, zei Chouraqui. Maar het bedrijf rekent in de komende jaren of "significante" omzetgroei.
Winst
De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op 7,5 miljoen dollar, tegen een verlies van 1,1 miljoen dollar een jaar eerder. Over de eerste negen maanden was er nog een klein verlies van 2,8 miljoen dollar, maar fors lager dan het verlies van 14,7 miljoen dollar een jaar eerder.
Het nettoresultaat is een maatstaf waar het bedrijf niet erg op let, gaf Chouraqui toe. "Het operationele resultaat en de groei is wat telt."
De topman wees er op dat de kaspositie geheel hersteld is tot het niveau van voor de overname van Abliva voor 66 miljoen dollar.
Kosten
De kosten voorR&D waren in het derde kwartaal enkele miljoenen dollars hoger dan een jaar eerder. Ook de algemene en administratieve kosten stegen, evenals de kosten voor marketing, waardoor de operationele kosten met bijna 10 miljoen dollar stegen.
Het operationeel resultaat verbeterde desondanks sterk, van 4,1 miljoen dollar een jaar eerder tot 15,8 miljoen euro afgelopen kwartaal.
Pharming wil de administratieve kosten laten dalen met 15 procent of 10 miljoen dollar, door afscheid te nemen van 20 procent van de niet-commerciële en niet-medische medewerkers. Dit zal in het vierde kwartaal een reorganisatielast van 7 miljoen dollar tot gevolg hebben, meldde het bedrijf vorige maand al.
"Deze besparing zal in het jaar 2026 volledig worden gerealiseerd", zei Chouraqui.