Beursblik: Heineken koopt parel in Costa Rica
(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft een parel op de kop getikt met de maandag aangekondigde overname van de bier- en frisdranken van FIFCO in Costa Rica, die de volledige controle geeft over een zeer dominante bierbrouwer. Dat stelden analsiten van Berenberg woensdag in een rapport.
Het bedrijf Distribiduora La Florida heeft namelijk een marktaandeel van circa 75 procent in Costa Rica, met het iconische merk Imperial, dat alleen al goed is voor de helft van de Costa Ricaanse biermarkt. In frisdranken heeft het bedrijf een marktaandeel van 24 procent, vlak achter marktleider Coca-Cola, somde Berenberg op.
De operationele marges zijn met 24,6 procent ruim hoger dan de 15,1 procent van Heineken in 2024. De overname zou dan ook meteen moeten bijdragen aan een hogere marge en aan een hogere winst. De analisten van Berenberg gaan uit van 1 tot 2 procent meer winst per aandeel, als de kosten van financiering op 4 procent worden gesteld.
De overname zou in de eerste helft van 2026 kunnen worden afgerond en kan 50 miljoen dollar aan kostenbesparingen opleveren. Bij de overname zijn ook inbegrepen de belangen van FIFCO in bedrijven in Guatemala, Nicaragua en Mexico plus het restbelang van 25 procent in Heineken Panama dat Heineken nog niet in handen heeft.
In totaal betaalt Heineken circa 3,2 miljard dollar, wat neerkomt op 11,6 keer het EBITDA-resultaat, volgens Berenberg een typische waardering voor bierbedrijven. Gezien de hoge kwaliteit van de Costa Ricaanse activiteiten is dat niet duur, vinden de analisten.
Ze voorspellen dat Costa Rica na de overname een van de vijf belangrijkste operationele bedrijven wordt, terwijl de regio Amerika's de grootste bijdrage zal gaan leveren aan zowel de omzet als de winst van Heineken.
De grotere schuld hoeft het lopende aandeleninkoopprogramma niet te verstoren, meent Berenberg verder.
Berenberg heeft een koersdoel van 101,00 euro met een koopadvies