Heineken doet overname in Midden-Amerika
(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft een akkoord bereikt met partner FIFCO over de overname van de resterende 75 procent van Distribuidora La Florida, evenals de belangen van FIFCO in een aantal andere bedrijven. Dit maakte de Amsterdamse bierbrouwer maandagavond bekend.
Volgens Heineken versterkt de transactie de positie van Heineken in verschillende groeimarkten in Midden-Amerika.
Heineken verwerft een portfolio met onder meer Imperial bier uit Costa Rica en een grote frisdrankonderneming met eigen merken en een bottellicentie van Pepsi. Ook komt Heineken Panama volledig in handen van de Amsterdamse brouwer.
Heineken betaalt ongeveer 3,2 miljard dollar, circa 11,6 keer de EBITDA van de betreffende activiteiten in 2024.
De transactie zal naar verwachting direct bijdragen aan de operationele marge en de winst per aandeel van Heineken.
De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de toezichthouders. De raad van bestuur van FIFCO staat unaniem achter de verkoop aan Heineken.
Afronding van de transactie wordt verwacht in de eerste helft van 2026.