Brussel legt Google miljardenboete op vanwege adtech-praktijken
(ABM FN-Dow Jones) De Europese Unie heeft Google een boete van 2,95 miljard euro, of bijna 3,5 miljard dollar, opgelegd voor het misbruiken van zijn dominante positie voor advertentie-technologie tools. Dit maakte de toezichthouder van de Europese Unie vrijdag bekend.
Volgens de Commissie heeft Google zijn dominante rol in de aan- en verkoop van digitale advertenties op websites en apps van derden misbruikt om klanten naar zijn eigen advertentieveilinghuis, een zogenaamde advertentiebeurs, te lokken.
De boete, de op één na hoogste die de EU ooit heeft opgelegd, na een eerdere boete voor Google in 2018, komt met enige vertraging, nu er zorgen zijn dat de maatregel de spanningen met de Amerikaanse regering zou kunnen verhogen, te midden van delicate handelsbesprekingen, aldus bronnen die bekend zijn met de zaak.
De Commissie heeft Google weliswaar 60 dagen de tijd gegeven om voorstellen te doen voor het oplossen van "inherente belangenconflicten", maar het voorlopig standpunt blijft dat Google delen van die activiteiten moet afstoten.
Hoewel ze grotendeels onzichtbaar zijn voor internetgebruikers, vormen de ad-tech tools van Google een belangrijk onderdeel van de aan- en verkoop van digitale advertenties die websites en apps op internet financieren. Hoewel deze bedrijfstak een afnemend aandeel in Googles omzet heeft, is het nog steeds een melkkoe en genereerde het ongeveer 10 procent van Google's advertentie-inkomsten van 71 miljard dollar in het tweede kwartaal.
Google zal beroep gaan tegen de boete van Brussel, die volgens het bedrijf onterecht is.
"Er is niets concurrentiebeperkends aan het leveren van diensten aan advertentiekopers en -verkopers, en er zijn meer alternatieven voor onze diensten dan ooit tevoren", aldus Lee-Anne Mulholland, wereldwijd hoofd regelgeving van Google.
De Europese boete volgt op een vier jaar durend onderzoek dat parallel liep aan een mededingingszaak die door het Amerikaanse ministerie van Justitie was aangespannen.
Een federale rechter in de VS oordeelde in april dat Google een monopolie had gecreëerd waarmee het delen van de online advertentie-industrie kon controleren. In mei betoogde het ministerie van Justitie dat Google gedwongen zou moeten worden twee van zijn advertentiebedrijven te verkopen om deze mededingingskwesties aan te pakken.