Spotify boekt verlies

2025-07-29T12:45:34.000+02:00

(ABM FN-Dow Jones) Spotify Technology kreeg er in het tweede kwartaal meer abonnees bij, terwijl het bedrijf wereldwijd de toegang tot zijn audioboeken en gepersonaliseerde muziekaanbod uitbreidde, maar onder de streep bleef er wel verlies over. Dit bleek dinsdag uit de cijfers van de Zweedse streamingreus.

De omzet steeg met 10 procent tot 4,19 miljard euro. Het aantal premiumabonnees, het meest lucratieve type abonnement, steeg met 12 procent tot 276 miljoen, waarmee het de eerdere prognose met 3 miljoen overtrof.

De advertentie-inkomsten, die een groei-aanjager voor het bedrijf moeten zijn, daalden licht.

De brutomarge van 31,5 procent was in lijn met eerdere verwachtingen.

Onder de streep resteerde een nettoverlies van 86 miljoen euro, oftewel 0,42 euro per aandeel, een daling ten opzichte van een winst van 274 miljoen euro, oftewel 1,33 euro per aandeel, in dezelfde periode een jaar eerder.

Analisten hadden volgens FactSet een winst van circa 1,98 euro per aandeel verwacht.

Het resultaat werd negatief beïnvloed door onder meer hogere personeels- en marketingkosten.

In het kwartaal groeide het aantal maandelijks actieve gebruikers van Spotify met 11 procent tot 696 miljoen, waarmee het de eerdere prognose met 7 miljoen gebruikers overtrof. De groei was onder meer sterk in Latijns-Amerika en Europa.

Beleggers waren niet enthousiast. Het aandeel daalde dinsdag in Zweden met ruim 6 procent.

Disclaimer

Bron: ABM. Dit bericht is afkomstig van een derde partij en integraal geplaatst. ING is niet betrokken bij en heeft geen invloed op de informatie die op een externe website wordt weergegeven. Zie ook de algemene disclaimer.