Uitgelicht: analisten positief over nieuwe strategie JDE Peet's
(ABM FN-Dow Jones) JDE Peet's organiseerde afgelopen week een beleggersdag, waarbij het koffiebedrijf een nieuwe strategie presenteerde. Hoewel het aandeel afgelopen week slechts licht steeg op deze update, reageerden analisten positief.
Het aandeel sloot vrijdag op 24,50 euro, wat op weekbasis een bescheiden winst van 0,2 procent betekende. Sinds het begin van dit jaar noteert het aandeel echter ruim 48 procent hoger.
JDE Peet's trapte zijn beleggersdag af met de onthulling van zijn nieuwe 'Reignite the Amazing'-strategie, "een merkgedreven strategie om winstgevende groei te versnellen en waarde te creëren", zo meldde het bedrijf.
"Het bedrijf schetst een duidelijke, gedetailleerde routekaart om de prestaties te verbeteren en de toekomst van JDE Peet's op lange termijn vorm te geven", klonk het in klassieke marketingtaal.
Daarbij focust het bedrijf zich op drie pijlers: Peet's, L'OR en tien lokale 'iconen' onder leiding van Jacobs. "De merken zijn geselecteerd vanwege hun vermogen om te voldoen aan zowel de huidige als toekomstige consumentenbehoeften, wat zorgt voor groei op de lange termijn en marktrelevantie", aldus JDE Peet's.
Daarnaast zet het bedrijf in op een vereenvoudiging van de portefeuille en het organisatiemodel en een verhoging van de operationele efficiëntie en productiviteit.
JDE Peet's wil voor 500 miljoen euro aan netto-besparingen realiseren, waarvan meer dan 50 procent tegen eind 2027. Het is tevens de bedoeling dat 50 procent van de besparingen wordt geherinvesteerd in groeimogelijkheden met veel potentie en selectieve 'high-impact' initiatieven.
"De resterende 50 procent van de besparingen zal de winstgevendheid versterken", zei het bedrijf. Tegelijkertijd hoopt JDE Peet's zijn wereldwijde aanwezigheid uit te breiden via nieuwe groeimogelijkheden.
"JDE Peet's is een fantastisch bedrijf met een sterke basis", zei CEO Rafa Oliveira in een toelichting. "Als 's werelds grootste pure-play koffiebedrijf zijn we uniek gepositioneerd om de langetermijnkansen te benutten die deze veerkrachtige en energieke koffiecategorie biedt", aldus de topman.
Naast de doelstelling van een winstgevende groei en een sterke kasstroom, zei de bestuurder zich volledig te richten op het leveren van duurzame langetermijnwaarde voor zijn stakeholders en het genereren van 'top'-aandeelhoudersrendementen.
Doelstellingen middellange termijn
Binnen deze nieuwe context mikt JDE Peet's voor 2026 en 2027 op een groei van de brutowinst op autonome basis van 1 tot 3 procent. Voor 2028 en 2029 wordt gemikt op een groei van 3 tot 4 procent en voor de periode 2030 tot 2032 en daarna op een groei van 4 tot 7 procent.
Voor de aangepaste EBIT mikt de onderneming op een groei van 3 tot 4 procent in 2026 en 2027, een groei van 4 tot 5 procent in 2028 en 2029 en een groei van 5 tot 8 procent in de periode 2030 tot 2032.
Verder streeft JDE Peet's voor 2026 en 2027 naar een vrije kasstroom van 2 miljard euro. Dat moet in 2028 en 2029 tenminste 2 miljard euro worden en in 2030 tot 2032 zelfs meer dan 3,5 miljard euro.
Analisten
KBC Securities reageerde positief op de nieuwe strategie en herhaalde het koopadvies met een ongewijzigd koersdoel van 24,00 euro, hoewel de update geen grote verrassingen bevatte, aangezien deze grotendeels in lijn was met eerder afgegeven signalen over de richting van het bedrijf.
Ook de wijziging in kapitaalallocatie, waarbij het belonen van de aandeelhouders voortaan voorrang krijgt boven overnames, was geen verrassing. Bij de jaarcijfers kondigde het koffiebedrijf namelijk al een aandeleninkoopprogramma aan ter waarde van 1 miljard euro, waarvan 250 miljoen euro nog dit jaar wordt uitgevoerd, aldus KBC.
KBC noemde verder de nieuwe doelstellingen ambitieus, maar haalbaar, en grotendeels in lijn met de verwachtingen van de analisten.
Voor Deutsche Bank was de strategie-update reden om het koersdoel voor JDE Peet's te verhogen van 17,00 naar 24,00 euro met handhaving van het Houden advies.
Analist Tom Sykes zei het volledig eens te zijn met de nieuwe strategie. Hij vermoedt dat de koffiemarkt momenteel sneller verandert dan in de afgelopen decennia. En dat vereist merken waarin goed wordt geïnvesteerd. Dat JDE Peet's met zijn nieuwe strategie kiest voor meer focus en voor een beperkt aantal merken, "is dan ook toe te juichen", aldus Sykes.