Acuity in de lift na beter dan verwachte cijfers
(ABM FN-Dow Jones) Verlichtingsbedrijf Acuity Brands heeft in het afgelopen kwartaal beter dan verwacht gepresteerd. Dit bleek donderdag uit de cijfers van de Amerikaanse sectorgenoot van Signify.
CEO Neil Ashe sprak van sterke prestaties. "We hebben een hogere netto-omzet gerealiseerd, onze aangepaste operationele winst en aangepaste operationele winstmarge vergroot en onze aangepaste winst per aandeel verhoogd. Ook genereerden we een sterke kasstroom en hebben we kapitaal effectief aangewend", volgens de topman.
In het afgelopen derde kwartaal werd een nettowinst van 98,4 miljoen dollar geboekt, of 3,12 dollar per aandeel. In dezelfde periode een jaar eerder was dit 113,9 miljoen of 3,62 dollar per aandeel.
Acuity merkte op dat de productiviteit in het verlichtingssegment sneller groeide in het derde kwartaal, waardoor er ook meer kosten werden gemaakt. De speciale kosten van 29,7 miljoen dollar omvatten het schrappen van merken en een reorganisatie inclusief het afvloeien van personeel.
De aangepaste winst per aandeel kwam afgelopen kwartaal uit op 5,12 dollar, ruim boven de 4,44 dollar die analisten geraadpleegd door FactSet hadden verwacht.
De omzet steeg met 22 procent op jaarbasis tot 1,18 miljard dollar, net boven de 1,15 miljard dollar waar Wall Street op rekende.
De omzet van de verlichtingsactiviteiten steeg met 2,7 procent op jaarbasis tot 923,2 miljoen dollar.
Acuity's intelligent-spaces divisie boekte afgelopen kwartaal een omzet van 264,1 miljoen dollar en dat was een meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van de resultaten van vorig jaar.
In de voorbeurshandel stegen de aandelen Acuity met 8,5 procent. Signify won in Amsterdam ruim 4 procent.