Prosus overtreft doel e-commerceportefeuille
(ABM FN-Dow Jones) Prosus heeft in het afgelopen boekjaar de doelstelling voor het aangepaste bedrijfsresultaat van de portefeuille met e-commercebedrijven overtroffen, met sterke groei bij de rubrieksadvertenties OLX en iFood. Dat meldde de investeerder met een notering in Amsterdam donderdag in voorlopige resultaten, nu het gebroken boekjaar is afgerond.
De volledige jaarcijfers volgen later dit jaar.
De doelstelling van een aangepast EBIT-resultaat van 400 miljoen dollar voor de e-commerceportefeuille, die CEO Fabricio Bloisi in oktober presenteerde, is overtroffen en Prosus zal meer dan 435 miljoen dollar rapporteren. De topman is nu tien maanden in zijn nieuwe rol.
Bloisi wil voor het nieuwe boekjaar minstens dezelfde EBIT-groei realiseren. "Dit is belangrijk omdat we onze resultaten niet in miljoenen maar in vele, vele miljarden moeten meten", aldus Bloisi, die toevoegde vertrouwen te hebben dat dit gaat lukken.
OLX zag de omzet met bijna 20 procent groeien, wat sneller is dan sectorgenoten die zich richten op rubrieksadvertenties zoals Marktplaats. De aangepaste EBIT van dit onderdeel steeg meer dan 50 procent tot circa 270 miljoen dollar.
Bij maaltijdbezorger iFood groeide de aangepaste EBIT met meer dan 100 procent tot meer dan 200 miljoen dollar. "Ik verwacht verdere aanzienlijke verbetering volgend jaar", blikte de CEO vooruit.
Daarnaast deed het bedrijf twee overnames: het online-reisbureau voor Latijns-Amerika Despegar en maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.
"In plaats van te investeren in veel nieuwe dingen, is mijn duidelijke prioriteit nu om beide bedrijven in Prosus onder te brengen en ze sterk te laten groeien", stelde CEO Bloisi.
Op 25 juni organiseert Prosus een beleggersdag in Londen. "We zijn goed op weg om het nummer 1 lifestyle e-commercebedrijf in Europa, India en Latijns-Amerika op te bouwen", aldus de topman.
Door: ABM Financial News.