Prijsverhogingen helpen marge Netflix
(ABM FN-Dow Jones) Een meevallende instroom van abonnees en reclame-inkomsten hebben Netflix geholpen om de verwachtingen te overtreffen voor zijn omzet en operationele marge in het eerste kwartaal. Dat bleek donderdag bij de kwartaalcijfers.
Het streamingbedrijf boekte een omzet van 10,5 miljard dollar, 12,5 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg 24 procent tot 2,9 miljard dollar, ruim boven de analistenverwachting van 2,44 miljard dollar.
Netflix, dat hits scoorde met series zoals "Adolescence" en "The Residence", maar ook met live-uitzending van de worstelshows getiteld "Raw", verwacht in het tweede kwartal een sterkere omzetgroei, dankzij recente prijsverhogingen, aanhoudende groei van abonnees en nieuwe reclame-inkomsten.
Netflix meldde voor het eerst niet het aantal abonnees. Het bedrijf wil de focus leggen op omzetgroei en winst.
Netflix verhoogde in januari de prijzen in de VS. Het abonnement met reclames kost nu 7,99 dollar per maand en de premiumversie 24,99 dollar.
De operationele marge steeg hierdoor fors, naar 31,7 procent, tegen 28,1 procent een jaar eerder. Dit was niet verwacht: analisten rekenden op 28,2 procent.
De vrije kasstroom steeg met 25 procent tot 2,7 miljard dollar.
Het aandeel is in de afgelopen 12 maanden al 59 procent gestegen terwijl Netflix zijn leidende positie uitbouwde. Nabeurs stond het aandeel nog eens 4,5 procent hoger op 1.017 dollar.