DHL Group
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0005552004 | EUR | 12.7 | 5.18 | Impact | Air Freight & Logistics |
Pakketbezorgers zoals DHL Group profiteerden fors van de coronacrisis, omdat zowel consumenten als zakelijke klanten enorm veel goederen bestelden. De volumes daalden in de afgelopen kwartalen echter door een vertraging van de economische groei en consumenten die meer geld uitgeven aan diensten in plaats van goederen. Dit houdt voorlopig nog even aan. DHL Group heeft bovendien meer last van de Oekraïneoorlog dan concurrenten UPS en FedEx. Er spelen daarom wat zorgen over de marges door fors gestegen operationele kosten.
Grootste post- en pakketvervoerder van Europa
DHL Group bedient bedrijven en consumenten over de hele wereld. Het bedrijf biedt binnenlandse postbezorging, internationale pakket- en postbezorgdiensten, vrachtbezorging en logistieke diensten. DHL Group gebruikt hiervoor vooral zijn eigen netwerk, maar ook derde partijen. De activiteiten zijn onderverdeeld in vijf divisies: Express (omzetaandeel: 30%), Global Forwarding (GF; 22%), Post & Parcel Germany (PPG; 20%), Supply Chain (20%) en eCommerce Solutions (8%). Tien jaren geleden was PPG de belangrijkste divisie voor de EBIT. Tegenwoordig zijn dat Express (~50%) en GF (20%). Deutsche Post is de grootste postdienst van Europa, maar staat wereldwijd ook bekend als toonaangevende pakketvervoerder. 55% van de omzet komt uit Europa (waarvan ongeveer de helft uit Duitsland) en de rest voornamelijk uit de Amerika’s (22%) en Azië-Pacific (18%). In 2023 behaalde het concern een nettowinst van €3,6 mld op een omzet van €81,8 mld.
Industriegroep kenmerkt zich door hoge toetredingsbarrières, maar ook cyclische gevoeligheid
De industriegroep waar UPS in opereert heeft drie grote spelers: FedEx, DHL en UPS. Door de grote netwerken (vrachtwagens, vliegtuigen, depots) die zij hebben, is het bijna onmogelijk voor een andere speler om tot deze markt toe te treden. Enkele grote (online) retailers zoals Amazon die flink investeren in hun eigen distributienetwerken vormen echter wel een risico. Vooral voor UPS, want Amazon is hun grootste klant. Amazon vervoert in de VS nu al de meeste volumes, maar biedt nog weinig diensten aan derden aan en hun internationale aanwezigheid is beperkt. De toetredingsbarrières voor lokale ‘last-mile’-leveringsmarkten zijn overigens laag; de concurrentie is dus groot. Pakketbezorgers zijn daarnaast bovengemiddeld gevoelig voor de economische cyclus, wat de resultaten dus volatieler maakt en een hoger risico met zich meebrengt. Importtarieven die mogelijk worden verhoogd of ingevoerd kunnen op korte termijn leiden tot extra volumes, maar zullen daarna juist een dempend effect hebben. Enkele positieve trends zijn daarentegen: veel investeringen in automatisering en de toename van e-commerce.
Licht meevallende, maar zwakke resultaten. EBIT-prognose echter omlaag. Trends blijven onzeker
- De omzet (+3%), EBIT (-20%) en winst per aandeel (-20%) vielen allemaal iets mee. Volumetrends zijn nog steeds gemengd en vallen tegen door zwakte in de consumentenmarkten. De zakelijke volumes waren daarentegen voor het eerst sinds 2021 positief. Dit leidde daar ook tot meevallende prijzen.
- Onderliggend viel de EBIT mee bij Express en Supply Chain (samen 67% van EBIT) terwijl Global Freight & Forwarding, e-Commerce en Post & Parcel tegenvielen (samen 33% van EBIT).
- De EBIT-prognose voor 2024 ging omlaag van vergelijkbaar met 2023 naar 3 à 5% krimp; vrije kasstroom daalt naar €3 mld (ongewijzigd en in lijn). De Q3’24-prognose viel duidelijk tegen. Hoewel de EBIT-prognose voor 2026 nu meevalt, lijkt deze aan de hoge kant. Die voor 2025 werd in 2024 uiteindelijk ook verlaagd naar in lijn met de analistenverwachting.
- De vrije kasstroom in 2023 viel mee maar het dividend blijft ongewijzigd (viel tegen); aandelen-inkoopprogramma werd tijdens de jaarupdate verhoogd (met €1 mld) en verlengd (met één jaar tot 2025; totale programma is nu €4 mld over de periode 2022-25). Dit is het tweede jaar op rij dat het dividendvoorstel tegenvalt, terwijl het aandelen-inkoopprogramma wordt verhoogd/verlengd. Dit wijst op onzekerheid bij het management over de trends.
Enkele lichtpuntjes zichtbaar, trends blijven onzeker
De cijfers blijven zwak, maar vielen desondanks iets mee. Er zijn enkele positieve lichtpuntjes zichtbaar, maar er wordt geen breed volumeherstel voorzien in de tweede jaarhelft. De EBIT-prognose gaat daarom omlaag naar de onderkant van de bandbreedte (daar rekenden analisten al op). Volatiliteit van de vraag (consumenten blijft zwak, zakelijk lichte verbetering zichtbaar; laatstgenoemde is belangrijker) en geopolitieke onzekerheid (importtarieven zijn negatief voor de wereldhandel) zullen blijven bestaan. Maatregelen op het gebied van kosten, netwerkbeheer en piekseizoentoeslagen (voor het eerst geïntroduceerd bij Express tijdens het piekseizoen vanaf halverwege september) helpen. Maar van een keerpunt is duidelijk nog geen sprake. De winsttaxaties zitten sinds februari 2022 in een dalende trend, vanwege een normalisatie van de transporttarieven en -volumes. Analisten rekenen nu in 2024 en 2025 op een winstgroei van respectievelijk -2% en +16%, na -30% in 2023. De waardering lijkt op basis van diverse maatstaven laag, terwijl het dividendrendement en de vrije-kasstroomopbrengst beide hoog zijn.
Kansen
- De toenemende vraag naar e-commerce kan zorgen voor een gezonde langetermijngroei.
- Hogere tarieven door capaciteitskrapte.
- Het uitgebreide intercontinentale netwerk is niet gemakkelijk te dupliceren, waardoor toetredingsdrempels ontstaan.
- Voldoen aan klimaatwetgeving, de veiligheid van het personeel en het behouden van bekwame professionals zijn belangrijke ESG-risico's. De algehele blootstelling van DHL Group aan deze risico's is echter laag, het management sterk en het bedrijf scoort hierop gemiddeld beter dan concurrenten.
Risico's
- Europese en Duitse postregelgeving.
- Krimp in de wereldeconomie heeft een negatieve invloed op de meer cyclische activiteiten, zoals Express, Global Forwarding en Supply Chain.
- De oorlog in Oekraïne duurt lang. Dit heeft een negatief effect op de handelsroute tussen Azië en Europa en leidt tot hogere kosten voor DHL Group, omdat het Russische luchtruim is gesloten.
- Meer concurrentie in de Express-markt.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het impact universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Daarnaast kent het bedrijf activiteiten die positief bijdragen aan sociale of milieu kwesties. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Robert de Jong en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op