Fundamentele analyse

Volkswagen

|
Terug naar overzicht
Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
DE0007664039 EUR 3.5 8.28 Responsible Automobiles

Volkswagen is van plan om minstens drie fabrieken in Duitsland te sluiten, tienduizenden werknemers te ontslaan en de lonen met 10% te verlagen, als onderdeel van een kostenbesparingscampagne. Er zijn gesprekken gaande tussen Volkswagen en werknemersorganisaties. Het merk Volkswagen rapporteerde na negen maanden in 2024 een operationele marge van slechts 2%. Dit benadrukt de dringende behoefte aan aanzienlijke kostenbesparingen.

Duitse autogigant

Volkswagen is de grootste autoproducent in Europa met merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat en uiteraard de modellen onder de Volkswagen-naam, waarbij de focus waarschijnlijk gaat liggen op de modellen ID3, ID4, enzovoort. Het is ook actief in de financiële dienstverlening en in het leasen en verhuren van auto’s. Daarnaast is de groep voor bijna 90% eigenaar van de beursgenoteerde vrachtwagendochter Traton, met daarin de Scania- en MAN-belangen die eerder onder de Volkswagenvleugels zaten. Het concern behaalde in 2022 een omzet van bijna €280 mld.

Onzekerheid rond de beleggingscase. Van uitstel CO2-regels tot massaontslagen

  • ​​​​​​​​​​​​​​Volkswagen wil kostenbesparingen doorvoeren, met oog op de uitdagende omstandigheden op de automarkt. En nadat de winst in het derde kwartaal flink daalde. VW kampt met een achterblijvende vraag naar elektrische voertuigen, bovenop de hevige concurrentie uit China en een binnenlandse productie die te veel kost, qua energie en personeel.
  • Door de stijgende kosten van energie, materialen en personeel zijn sommige Duitse fabrieken van het bedrijf twee keer zo duur als die van de concurrenten, volgens CEO Schäfer, die dan ook aan het kijken is om enkele van die fabrieken te sluiten.
  • De omzet in het derde kwartaal kwam 0,5% lager uit op €78,5 mld, terwijl door analisten rekening werd gehouden met zelfs €76,6 mld.
  • De operationele winst kwam uit op €2,86 mld, een daling van 42% en veel lager dan de analistenconsensus van €3,89 mld. De operationele marge kwam uit op slechts 3,6%, de laagste in de sector.
  • De winst na belastingen in het derde kwartaal van de Duitse autofabrikant daalde met 64%, van €4,35 mld naar €1,58 mld.
  • Het bedrijf zei dat herstructureringskosten van €2,2 mld, hogere vaste kosten en uitgaven in verband met nieuwe producten de winstgevendheid in de eerste negen maanden als geheel negatief beïnvloedden.
  • Volkswagen verlaagde vorige maand voor de tweede keer in slechts enkele maanden zijn jaarverwachtingen voor 2024. De autofabrikant zei toen een winstmarge van ongeveer 5,6% voor het hele jaar te verwachten. Volkswagen verwacht circa 9 mln auto’s af te leveren en is daarmee in lijn met de verwachten. Dit moet een omzet opleveren van circa €320 mld tegen 322,3 mld een jaar eerder.

Waardering heel erg laag

Volkswagen is op de huidige koers van €88 verhandelbaar tegen bijna 3,5 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. Dat is ongeveer even duur (goedkoop) als de Duitse concurrenten. Het dividendrendement is met bijna 10% iets hoger dan het sectorgemiddelde. Omdat Volkswagen zich gaat richten op elektrische voertuigen, maken we een vergelijking met de trendsetter op dat gebied, Tesla. Die noteert meer dan 86 keer de getaxeerde winst.

Kansen

  • Volkswagen heeft een sterke productlijn in vrijwel iedere prijsklasse.
  • Het bedrijf benut schaalvoordelen door platforms en componenten te delen tussen zowel merken als modellen.
  • Volkswagen geniet van een goede geografische positionering: het is wereldwijd aanwezig en heeft een grote blootstelling aan groeimarkten, zoals China.
  • Het bedrijf heeft een ijzersterke balans, hoewel het dieselschandaal een smak geld zal kosten. Het kan daardoor snel schakelen op de markt van elektrische automakers, die voorlopig gekenmerkt wordt door hoge investeringen en lage winsten.

Risico's

  • Volkswagen heeft geen al te beste reputatie op het vlak van deugdelijk bestuur en transparantie. Aandeelhouders stonden in het verleden dikwijls niet erg hoog op het prioriteitenlijstje. De reputatie van het concern als voorloper op technisch gebied heeft een stevige knauw gekregen door het dieselschandaal, waarbij emissievoorschriften bij 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd werden geschonden.
  • Volkswagen is niet duurzaam en zal dat naar verwachting op korte termijn ook niet worden. Naast het dieselschandaal hebben zich ook andere voorvallen voorgedaan, bijvoorbeeld met betrekking tot arbeidskwesties. Die leiden onder andere tot reputatieschade en hoge (juridische) kosten.
  • De groeiende groep Chinese autofabrikanten die tegen lage kosten produceert, kan er op termijn voor zorgen dat de omzetgroei van Volkswagen vertraagt.
  • Het bedrijf heeft hoge pensioenverplichtingen.
  • De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en ligt iets boven het gemiddelde van de subsector.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.

Disclaimer

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.

Disclaimer

TA legenda

long
stijgende trend
neutral
zijwaartse trend
short
dalende trend

NFI legenda

++
sterke voorloper
+
voorloper
=
middenmoter
-
achterblijver
nb
niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend.
Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
K/W*
Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
NFI
De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
Uitsl.
Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
* Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaaktvan de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op . Voor het opstellen van deze beleggingsaanbeveling is gebruik gemaakt van de volgende wezenlijke informatiebronnen: Credit Suisse, BofA Securities, Goldman Sachs, Bloomberg, CreditSights, UBS, Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch, ING FM, Citi, J.P.Morgan, Thomson Reuters Datastream, Sustainalytics of Reuters Metastock. Deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd op de volgende waarderingsgrondslagen, methoden en aannames: koerswinstverhouding, koersboekwaardeverhouding of net asset value (NAV). Voor deze beleggingsaanbeveling zijn geen beschermde modellen gebruikt. Een beschrijving van het ING- beleid ten aanzien van informatiebarrières en belangenverstrengeling kunt u hier vinden. Tenzij anders vermeld, zal ING Bank N.V. de beleggingsaanbeveling niet actualiseren. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan, kunnen van invloed zijn op de juistheid van de aannames waarop deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd. Beleggingsaanbevelingen worden over het algemeen 2 tot 4 keer per jaar herzien. Deze beleggingsaanbeveling behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Deze beleggingsaanbeveling is gebaseerd op aannames en vormt geen garantie voor een bepaalde ontwikkeling of resultaat. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. Beslissingen op basis van deze beleggingsaanbeveling zijn voor uw eigen rekening en risico. Noch ING Bank N.V. noch ING Groep N.V. noch enige andere rechtspersoon die tot de ING Groep behoort, aanvaardt aansprakelijkheid voor enige schade in welke mate dan ook die voortvloeit uit het gebruik van bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen informatie.