PayPal
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US70450Y1038 | USD | 18.4 | 0 | Sustainable | Financial Services |
PayPal is een van de grootste bedrijven op het gebied van online betalingssystemen. Ten tijde van de coronapandemie profiteerde het bedrijf van de sterke toename in onlinebetalingen. Post-corona bleek echter dat het tempo in deze trend niet duurzaam was en de omzetgroei-percentages vielen dan ook behoorlijk terug. De koers maakte hierop een vrije val en het aandeel kent nu een vele malen lagere waardering dan tijdens corona. Nadat het aandeel in de eerste jaren na de beursgang (2015) inzette op snelle groei van gebruikers, heeft PayPal de strategie nu meer toegespitst op bestaande klanten (hogere activiteit per klant). Tezamen met meer focus op ‘unbranded payments’ (het verwerken van betalingen achter de schermen), moet de gewijzigde strategie het bedrijf weer terugbrengen naar hogere groeipercentages. Dit heeft echter tijd nodig en er liggen ondertussen genoeg risico’s op de loer, zoals toenemende concurrentie.
Platform voor onlinebetalingen
PayPal is een relatief jonge speler (opgericht in 1998, overgenomen door eBay in 2002 en uiteindelijk afgesplitst in 2015) op het gebied van online betalingssystemen. Het bedrijf heeft samenwerkingscontracten met bijna alle grote betaalkaart-uitgevende partijen zoals Visa, Mastercard, Discover en Alibaba. Maar ook partijen zoals Uber en Vodafone werken samen met PayPal. De belangrijkste bron van inkomsten zijn de opbrengsten uit transacties (90% van de omzet). De rest van de omzet komt uit services als wisselkoersen, rente-inkomsten op rekeningen en licentie-inkomsten van PayPal-branded credit cards. Ruim de helft van de omzet wordt in de VS gerealiseerd, de rest daarbuiten.
Focus met name op onlinebetalingen
Via de netwerken van Visa en Mastercard is het al jaren mogelijk om relatief eenvoudig wereldwijd betalingen te doen. Met de opkomst van internet(winkelen) ontstond de behoefte om nog makkelijker en goedkoper online kleine betalingen te doen. PayPal sprong daar als een van de eerste bedrijven succesvol op in. Door een goed alternatief in de vorm van iDEAL heeft PayPal in Europa minder succes. PayPal is geen directe concurrent van creditcardbedrijven, aangezien het grootste deel van de transacties tussen particulieren onderling is. Het bedrijf heeft ruim 400 miljoen actieve rekeningen.
Goed tweede kwartaal
- PayPal rapporteerde over het tweede kwartaal een ruim hoger dan verwachte aangepaste winst (+3% jaar op jaar, joj) en een licht hoger dan verwachte omzet (+8% joj).
- Het totale volume aan betalingen was in lijn met de verwachting (+11% joj). De licht hoger dan verwachte ‘take rate’ (fee die PayPal opstrijkt per betaling) zorgde er echter voor dat de inkomsten uit betalingen (90% van de omzet) licht beter waren dan verwacht. Ook de inkomsten uit ‘value-added services’ waren licht beter dan verwacht (10% van de omzet).
- De transactie-marge (een belangrijke maatstaf voor de winstgevendheid van de betalingsactiviteiten) kwam ruim hoger uit dan verwacht (45,8%), waar zowel de ‘branded payments’ (betalingen via de eigen betaalmethode) als de ‘unbranded payments’ (waar het achter de schermen verwerken van betalingen onder valt) in positieve zin aan bijdroeg.
Eindelijk positieve signalen over de nieuwe strategie
Een goede kwartaalupdate van PayPal, wat samen met enkele andere ontwikkelingen in de afgelopen periode (onder meer aangekondigde strategische samenwerkingen met Fiserv en Adyen) enig vertrouwen geeft in het tot wasdom brengen van de nieuwe strategie (die meer inzet op de betalingsverwerking in plaats van de eigen betaalmethode en ook meer focust op bestaande klanten). Beleggers hebben hier lang op moeten wachten en hoewel er nog een lange weg te gaan is (2024 geldt nog steeds als een transitiejaar), biedt dit wel enige houvast. Als gevolg van het goede tweede kwartaal werd de prognose voor zowel de transactiemarge als de winstverwachting in 2024 naar boven bijgesteld. Het aandeel wordt behoorlijk veel lager gewaardeerd dan het gemiddelde van de subsector (betaaldienstverleners) en het eigen historisch gemiddelde, maar kent dan ook lagere groeivooruitzichten dan weleer.
Kansen
- De nieuwe strategie van PayPal om meer in te zetten op bestaande gebruikers lijkt een goede te zijn, nu het doorzetten van de sterke groei in gebruikers na de beursgang- en ten tijde van corona lastig is gebleken.
- Naast het aanbieden van de bekende betaaloplossing, zet het bedrijf meer in op ‘unbranded payments’ (verwerken van betalingen achter de schermen) via onder andere Braintree en daarnaast ook andere producten, zoals Venmo. Dit biedt diversificatievoordelen.
- Duurzaamheidsrisico’s betreffen voornamelijk ethische schendingen en data privacy- en veiligheid-gerelateerde risico’s. De blootstelling aan duurzaamheidsrisico’s is gemiddeld en vergelijkbaar met concurrenten. Het bedrijf scoort verder hoog op het managen van deze risico’s.
Risico's
- In Europa is PayPal veel minder succesvol door een goed alternatief (iDEAL).
- Financiering aan het MKB is interessant vanuit inkomsten-perspectief, maar brengt risico’s met zich mee, zo moest er recent een voorziening worden getroffen door toenemende verliezen op deze leningen.
- De onlinemarkt waar PayPal zich bevindt is onderhevig aan de nodige concurrentie. PayPal heeft een sterke positie hierin, maar moet wel in toenemende mate concurreren om marktaandeel.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Alexander van Woerden en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op