BMW
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0005190003 | EUR | 5 | 7.22 | Impact | Automobiles |
Een kleine misser ten opzichte van de consensus, maar wel een flink lagere omzet dan een jaar geleden. Het concern kon wel melden dat het goed gaat met de verkoop van elektrische auto’s. BMW verwacht dat de verkopen redelijk zullen aantrekken in de tweede helft van het jaar, en dan ook met name in China.
Verkoopkampioen luxeauto's
Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen.
Neutrale update. EBIT-marge automotive-divisie net iets onder de maat
- De winst en omzet van BMW zijn in de eerste helft van 2024 gedaald jaar op jaar (joj).
- De winst kwam uit op €5,4 mld, vergeleken met €6,23 mld een jaar eerder. De winst per aandeel daalde naar €8,57 van €9,70 vorig jaar. Analisten rekenden op een nettowinst van €5,34 mld en €8,33 per aandeel.
- De operationele-winstmarge van de automotive- divisie kwam uit op 8,4%, terwijl analisten uitgingen van 8,75%.
- De omzet bedroeg €73,56 mld, vergeleken met €74,07 mld een jaar eerder en een analistenconsensus van €74,28 mld.
- Vooruitkijkend verwacht het bedrijf een lichte daling van de groepswinst vóór belasting in 2024 door hogere vaste kosten en personeelskosten. Ook rekent BMW op een operationele-winstmarge tussen de 8 en 10% (consensus: 8,9%).
Waardering
De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is zeer laag, Nog geen 5 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste autofabrikanten zijn aan het normaliseren naar het lage niveau waar ze thuis horen. Maar toch blijft er extra tegenwind komen voor de sector. Het dividendrendement is inmiddels de 7% al voorbij wat een mooie vergoeding is voor de huidige onzekerheid.
Kansen
- BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
- BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
- BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.
Risico's
- BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
- Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
- De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.
- BMW (of zijn mederwerkers) herhaaldelijk in opspraak gekomen wegens kartelafspraken en bij het 'dieselschandaal'. Meer van dit soort incidenten zouden de reputatie van het bedrijf geen goed doen.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en is vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Bedrijfsethiek, Product Governance en CO2 gerelateerde zaken zijn opmerkelijke materiële ESG-kwesties.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het impact universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Daarnaast kent het bedrijf activiteiten die positief bijdragen aan sociale of milieu kwesties. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Jacco de Winter en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op