LVMH
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
FR0000121014 | EUR | 24.4 | 2.03 | Responsible | Textiles, Apparel & Luxury Goo |
Hoewel de resultaten van het concern niet zo goed waren als die van concurrent Richemont, lijken er toch wat betere tijden te komen, want het jaar is goed begonnen. Kwartaal op kwartaal was er sprake van een verbetering voor de belangrijkste divisie, de lederwaren en mode. Het zou mooi zijn als dit zou doorzetten. De goedkopere beautyartikelen deden het wederom flink minder dan verwacht, dit zal waarschijnlijk ook voor de concurrenten gelden.
Franse luxe
Het Franse concern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) is het grootste conglomeraat van luxeproductenmerken ter wereld. Het bedrijf is voor het overgrote deel in handen van de Groupe Christian Dior. Deze groep heeft wereldwijd meer dan 80.000 mensen in dienst en drijft 3000 winkels. Enkele van de merken zijn Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennesy en Moët & Chandon. Het concern behaalde over 2024 een omzet van €84,7 mld. Het bedrijf is momenteel georganiseerd in vijf divisies: Wijnen & Sterke Dranken, Mode & Lederwaren, Parfum & Cosmetica, Horloges & Juwelen en Distributie.
Licht negatieve update, maar verbetering lijkt er aan te komen
- LVMH wist in het afgelopen jaar op identieke basis verder te groeien, ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat, en heeft vertrouwen in het nieuwe boekjaar.
- In het vierde kwartaal behaalde LVMH een omzet van €23,9 mld, iets beter dan de analistenconsensus van €23,43 mld. Hiermee kwam de jaaromzet in 2024 uit op €84,7 mld, een daling van 2% op jaarbasis maar op identieke basis een groei van 1%. Analisten voorspelden een omzet van €84,4 mld en een identieke krimp van 1%.
- Bij Wines & Spirits was vorig jaar sprake van een krimp van 11% (Q4: -8%). Ook bij Fashion & Leather Goods en Watches & Jewelry daalde de omzet in 2024 (-3%).
- Bij Perfumes & Cosmetics en Selective Retailing was afgelopen jaar sprake van een omzetgroei van 2% (3,5% verwacht).
- In Japan boekte LVMH een tweecijferige omzetgroei, terwijl de rest van Azië een sterke groei liet zien dankzij de uitgaven van Chinese consumenten in Europa en Japan, aldus het bedrijf.
- De operationele winst daalde in 2024 van €22,8 mld naar €19,6 mld, terwijl de nettowinst uitkwam op €12,6 mld, een daling van 17% ten opzichte van 2023.
- Hoewel de geopolitieke en macro-economische omstandigheden onzeker zijn, blijft LVMH met vertrouwen zijn strategie uitvoeren. Daarbij heeft het als doel om de wereldwijde leiderspositie in luxegoederen te versterken in 2025. Januari is in ieder geval sterk begonnen.
Waardering
De waardering van LVMH is met de ongeveer 21 keer de getaxeerde winst voor het lopende boekjaar lager dan normaal. Wel staan de omzet en winst van de gehele sector al enige tijd onder druk.
Kansen
- LVMH beschikt over een aantal van de bekendste luxemerken ter wereld en kan een hogere prijs rekenen voor zijn producten van topkwaliteit, zelfs onder ongunstige economische omstandigheden. Door als conglomeraat te opereren met een gediversifieerde merkenportefeuille beperkt het bedrijf het risico van een winstval als een van zijn merken zijn aantrekkingskracht verliest.
- De opkomende markten kunnen in de nabije toekomst voor een aantal merken groei mogelijk maken, ondanks de minder sterk groeiende vraag in sommige volwassen markten.
Risico's
- De groei in Azie wordt gedreven door een vastgoedzeepbel in China. Die kan uiteenspatten, net als in Japan gebeurde in de jaren ‘80. Zelfs de toename van de verkopen in Parijs, Londen en New York is gedeeltelijk te danken aan rijke toeristen uit onder meer opkomende markten.
- De activiteiten in de wijn- en sterkedranksector zijn kapitaalintensiever. Dit weegt door in het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.
- Lage penetratiegraad online, wat tijdens een pandemie of natuurramp tot omzetverstoring kan leiden.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist Cor Blankestijn en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op