Spotify Technology
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
LU1778762911 | USD | 92 | 0 | n/a | Entertainment |
**Spotify is het grootste muziekstreamingbedrijf ter wereld met ruim 600 miljoen actieve gebruikers. De muziekindustrie heeft jarenlang weinig opgeleverd, maar zit sinds de komst van streaming weer in de lift. Concurrentie op prijs wordt steeds minder, waardoor streamingdiensten zich steeds meer kunnen richten op winstgevendheid en een hogere omzet per gebruiker. Dankzij de schaal waarop het bedrijf opereert, kan Spotify hier optimaal van profiteren, wat resulteert in stijgende winstmarges. De hoge aandelenwaardering reflecteert grotendeels deze sterke groeivooruitzichten voor het bedrijf en de sector.**
Wereldwijd de grootste audio-streamingdienst
Spotify is een wereldwijd opererende audiostreamingdienst die gebruikers toegang biedt tot miljoenen nummers, podcasts en video's. Het bedrijf werd in 2006 opgericht in het Zweedse Stockholm en heeft sindsdien een sterke positie opgebouwd in de markt. Spotify genereert inkomsten uit twee hoofdsegmenten. Ruim 85% wordt verdiend met de verkoop van premium-abonnementen, de overige omzet komt uit advertentie-inkomsten. Dit segment draagt bij aan de omzet, maar levert bijna geen winst op. Het grootste gedeelte van de omzet (naar verwachting zo’n 70%) wordt namelijk afgestaan in de vorm van royalty’s aan platenmaatschappijen en artiesten. Dit zijn variabele kosten en groeien mee met de omzet, waardoor het bedrijfsmodel niet erg schaalbaar is in de huidige vorm. Met nieuwe initiatieven, waaronder het aanbod van podcasts en luisterboeken, probeert Spotify meer eigen audiocontent in bezit te krijgen om minder afhankelijk te worden van muziekrechten.
Derde winstgevende kwartaal op rij
Spotify rapporteerde in het derde kwartaal van 2024 een omzet van €3,99 mld (+19% jaar op jaar, joj). De sterk gestegen omzet is te danken aan een toename van 12% van het aantal betalende abonnees, in combinatie met de significante prijsstijging die in juli is doorgevoerd. Het totaal aantal premium-abonnees is nu 252 mln. De operationele winst van €454 mln is gestegen ten opzichte van €32 mln een jaar daarvoor. Het bedrijf rapporteerde in het derde kwartaal de hoogste brutomarge ooit (31,1%) en zegt op weg te zijn om dit boekjaar voor het eerst winstgevend af te sluiten. De toename van de winstgevendheid komt vooral door de verlaging van de operationele kosten en contentdiversificatie, zoals de toevoeging van audioboeken aan het platform. In de outlook die het management heeft afgegeven voor het vierde kwartaal, liggen de operationele winst en het aantal premium-abonnees hoger dan de consensusverwachting.
Conclusie
Spotify heeft beleggers in het derde kwartaal verrast met een sterke groei van het aantal gebruikers, ondanks significante prijsverhogingen in juli. De cijfers demonstreren de loyaliteit van abonnees aan het platform. Ook zag het concern de winstgevendheid fors toenemen door operationele efficiëntie en contentdiversificatie. Het concern zal zich de komende jaren richten op winstgevende groei. Analisten verwachten een solide groei van de winst per aandeel van meer dan 20% per jaar, wat wordt weerspiegeld in de stevige waardering van ruim 50 keer de verwachte winst in de komende 12 maanden.
Kansen
- In veel landen is het percentage mensen dat betaalt voor muziekstreaming nog erg laag. Spotify heeft dus nog voldoende ruimte om het aantal betalende abonnees te laten groeien.
- Platenmaatschappijen zijn afhankelijk van het enorme bereik dat Spotify biedt. Hierdoor heeft de streamingdienst een sterke onderhandelingspositie als het gaat om het afstaan van muziekrechten.
- Het streamingplatform is gefocust op personalisatie. Hierdoor zijn klanten loyaal aan de streamingsdienst, waardoor zij minder snel zullen overstappen naar een concurrerend platform als Spotify zijn prijzen verhoogt
Risico's
- Spotify bezit bijna geen eigen content, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Netflix. Hierdoor is het bedrijf voor een groot deel afhankelijk van platenmaatschappijen, wat leidt tot hoge variabele kosten en weinig ruimte biedt om de winstmarge te verhogen.
- De advertenties op het streamingplatform zijn met name gericht op merkbewustzijn en minder op conversie. Dit segment is wat conjunctuurgevoeliger, waardoor de inkomsten uit advertenties per kwartaal sterk kunnen verschillen.
- Op de lange termijn zou de prijszettingskracht kunnen tegenvallen als Spotify’s diensten (met name muziek) in de ogen van gebruikers meer als ‘commodity’ worden gezien. Grote concurrenten als Apple-, YouTube- of Amazon Music zouden Spotify-abonnees kunnen verleiden met lagere prijzen.
Duurzame Analyse
Op dit moment is er onvoldoende informatie bekend om de duurzaamheid van het bedrijf vast te stellen.
Disclaimer
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door IIO-analist ING en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beloning van de analist is niet afhankelijk van specifieke aanbevelingen of standpunten in deze aanbeveling. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen.
Disclaimer
TA legenda
- long
- stijgende trend
- neutral
- zijwaartse trend
- short
- dalende trend
NFI legenda
- ++
- sterke voorloper
- +
- voorloper
- =
- middenmoter
- -
- achterblijver
- nb
- niet beschikbaar
Gehanteerde begrippen
- Div. rend.
- Dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar als percentage van de koers.
- K/W*
- Koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar.
- NFI
- De Niet-Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan.
- Uitsl.
- Staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een 'ja' is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum.
Toetsing duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het 'duurzaam universum'.
Belangrijke informatie
Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld en uitgebracht door het ING
Investment Office, onderdeel van ING Bank N.V., op